Retailer Aeon wil groeien met groenten en expansie in Azië
Al in de afgelopen jaren kon Aeon de omzet en winst laten stijgen door expansie naar andere Aziatische landen. Want de lichte deflatie in Japan en de afnemende bevolking verkleinen de vooruitzichten op winst op de thuismarkt. Daarom opent Aeon nieuwe vestigingen in landen als China, Indonesiƫ of Thailand. In Maleisiƫ klom Aeon door de overname van de Carrefour-supermarkten op tot de nummer 2 van het land.
In Japan investeert Aeon bovendien sinds enige tijd sterk in de landbouweconomie. Aeon runt momenteel 14 agrarische bedrijven met een oppervlakte van 230 hectare en wil dit oppervlakte tot 2016 verdubbelen. In deze bedrijven groeien vooral kool en spinazie. Hiermee is men binnen vijf jaar de grootste groenteproducent van Japan geworden. In z'n geheel genomen produceert Aeon echter pas 1 procent van haar verse producten zelf, waardoor er nog veel expansiemogelijkheden bestaan. Door het opbouwen van een waardeketen van de akkers en de kassen tot aan de supermarkten kan Aeon bovendien behoorlijk aan kosten besparen. Dat moet de omzet en de winst ondersteunen.