Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Retailer Aeon wil groeien met groenten en expansie in Azië

Aeon is Japans grootste retailer. Met haar supermarkten en winkelpassages wordt jaarlijks een omzet van 3,6 biljoen yen (26 miljard euro) behaald. De verkoopdaling na de BTW-verhoging in april heeft het bedrijfsresultaat echter nog meer getroffen dan verwacht, meldt de Duitse website japanmarkt.de. Operatief daalde de winst in het afgelopen kwartaal met 35 procent naar 22 miljard yen. Onder de streep daalde de winst met 90% naar een magere 1,3 miljard yen (9 miljoen euro). Het meer dan 250 jaar oude bedrijf uit Chiba heeft echter nog troeven achter de hand.

Al in de afgelopen jaren kon Aeon de omzet en winst laten stijgen door expansie naar andere Aziatische landen. Want de lichte deflatie in Japan en de afnemende bevolking verkleinen de vooruitzichten op winst op de thuismarkt. Daarom opent Aeon nieuwe vestigingen in landen als China, Indonesiƫ of Thailand. In Maleisiƫ klom Aeon door de overname van de Carrefour-supermarkten op tot de nummer 2 van het land.

In Japan investeert Aeon bovendien sinds enige tijd sterk in de landbouweconomie. Aeon runt momenteel 14 agrarische bedrijven met een oppervlakte van 230 hectare en wil dit oppervlakte tot 2016 verdubbelen. In deze bedrijven groeien vooral kool en spinazie. Hiermee is men binnen vijf jaar de grootste groenteproducent van Japan geworden. In z'n geheel genomen produceert Aeon echter pas 1 procent van haar verse producten zelf, waardoor er nog veel expansiemogelijkheden bestaan. Door het opbouwen van een waardeketen van de akkers en de kassen tot aan de supermarkten kan Aeon bovendien behoorlijk aan kosten besparen. Dat moet de omzet en de winst ondersteunen.
Publicatiedatum: