Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veranderend voedingspatroon in Nigeria biedt kansen

Rachel Amos groeide in Lagos op met een dieet van gepureerde onrijpe bananen en maispap en zag het boodschappen doen in supermarkten als iets voor rijke mensen. Inmiddels is de 24-jarige kleermaker ook overgestapt van straatverkopers op de Spar International in de buurt van haar sloppenwijk. "Supermarkten zijn beter en verkopen originele dingen. Het is er netter en er zijn geen vliegen."

Mensen zoals Amos stimuleren het groeipotentieel van de koopkracht van Nigerianen. Ze moedigen buitenlandse investeerders aan voorbij de militante aanvallen in de noordelijke regio te kijken en zich te focussen op de consumentenbloei: het land met een bevolking van ongeveer 170 miljoen mensen registreert consequent een jaarlijkse economische groei van boven de 6 procent.

Lagos behoort tot de vijf Afrikaanse steden -samen met Johannesburg en Cairo- waar tegen 2020 door consumenten meer dan €18 miljard per jaar wordt uitgegeven, gelijk aan Mumbai en New Delhi. In heel Afrika bestaat de middenklasse naar schatting uit 350 miljoen mensen, meer dan het totaalaantal inwoners van de Verenigde Staten. De definitie van 'consument' zou echter moeten worden verbreed naar buiten de middenklasse tot iedereen boven de armoedegrens. Die groeit namelijk sneller. In de komende 15 jaar zou het aantal Afrikanen dat boven die grens leeft met ongeveer 500 miljoen stijgen.

Source: bloomberg.com
Publicatiedatum: