Gezondheidsvoordelen groenten en fruit verkopen niet
Een recent onderzoek van het Australische Bureau van de Statistiek toonde aan dat een kwart van de ondervraagden de dag ervoor geen groenten had gegeten, en dat slechts zeven procent zich houdt aan de aanbevolen vijf porties per dag.
Adam Ferrier werkt in de reclame en marketing en zei dat iedereen wel weet van de gezondheidsvoordelen van groenten en fruit. De enige manier om de consumptiedaling te stoppen, is creatieve verkoop- en promotietechnieken te gebruiken, die kunnen concurreren met de grote budgetten van fastfoodbedrijven.
William Churchill van Ausveg zegt dat de promotie de taak van grote supermarkten is -Coles en Woolworths verkopen 80 procent van de groenten- en van individuele telers. Hij stelt dat veel reclame resulteert in een verwaarloosbare verandering van het consumentengedrag en dat telers een groter volume moeten verkopen om te kunnen betalen voor de promotiekosten. Kookprogramma's zouden wel kunnen zorgen voor een korte stijging van de vraag naar ongewone producten, maar niet naar die van reguliere groenten.