Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hans Derks en Jelte van Kammen, Harvest House:

“Geen concessies aan nieuwe strategie”

Tholen - Een jaar geleden ontstond door het samengaan van de telersverenigingen Rainbow, Paprika XL en FrEsteem de nieuwe vruchtgroentencoöperatie Harvest House. Alleen de laatste dozen herinneren nog aan het verleden. Algemeen directeur Jelte van Kammen en commercieel directeur Hans Derks maken zich sterk voor een standvastige koers. "In het verleden werd er over nuances nogal eens verschillend gedacht binnen de club. Nu hebben we een strategie uitgestippeld, waar we geen concessies aan doen. Andere leden zijn welkom, maar we houden onze lijn vast. Liever met vijftig telers de neuzen dezelfde kant op dan met honderd telers drie kanten op."

Harvest House telt zeventig telers met een gezamenlijk areaal van zo'n 800 hectare (390 hectare paprika's, 385 hectare tomaten, 10 hectare aubergines, 3 hectare komkommers, aangevuld met enkele specialty's). De telers realiseerden afgelopen jaar een omzet rond de 500 miljoen euro. "Het unieke aan onze club is dat alle activiteiten die we uitvoeren, of het nou gaat om de verkoop of het verpakken, ten dienste staan van de teler. We zijn zeer transparant. Telers lopen hier dagelijks bij de verkoopafdeling binnen. Daarnaast zijn we één van de weinige verenigingen waar product naar de volgende schakel gaat met een prijs die inzichtelijk is voor onze telers. Wij zijn geen doel, maar een middel. We zeggen ook altijd tegen de telers: als het middel niet functioneert, dan moet je niet weglopen, maar het gesprek aangaan om het middel anders te organiseren."


Jelte van Kammen

Vruchtgroentenspecialist
De directeuren zitten dan ook niet te vlassen op uitbreiding. "Groter worden is geen doel, al heb je een bepaalde schaalgrootte nodig om een professionele afzet te waarborgen en rendement te halen. We vinden het ook belangrijk dat telers zich ervan bewust zijn hoe de afzet georganiseerd is. Te vaak wordt er vanuit gegaan dat dit wel goed zit, terwijl men niet echt weet hoe het zit. We willen het vooral goed doen voor onze aangesloten leden en gaan niet actief op pad om te acquireren, maar nieuwe telers met dezelfde doelen voor ogen zijn uiteraard wel welkom. De telers zijn hierbij onze ambassadeurs", zegt Jelte. "Zo is er best vraag naar uitbreiding van ons komkommer- en aubergineareaal. Uiteindelijk hebben we ook in de missie geformuleerd dat we de Nederlandse vruchtgroentenspecialist willen zijn."

"Overigens geloven we in aanbodsbundeling. Maar dit is niet haalbaar wanneer alleen wij ons hier actief voor inzetten. Er zijn nog altijd acht grote vruchtgroentencoöperaties met nog eens een heleboel vrije telers. Dat is voor de lange termijn een slechte situatie", zegt Hans. "Nieuwe telefoonnummers van verkopers erbij geeft alleen maar onrust in de markt en daar is de export ook niet bij gebaat. Twee goed georganiseerde ketens zouden voldoende moeten zijn. Hierdoor wordt de markt overzichtelijker en stabieler."


Hans Derks

Strategie
Vorig jaar heeft Harvest House bij de aanvraag van GMO nul op het rekest gekregen. Dit jaar werd tijdens de ledenvergadering van Harvest House zelf besloten om geen nieuwe GMO-aanvraag in te dienen. "De nationale strategie geldt voor 2014 en wordt voortgezet in 2015. Deze situatie geeft namelijk te weinig zekerheid. Daarom zullen onze leden in de loop van volgend jaar beslissen of we voldoende vertrouwen hebben om in 2016 weer een GMO aanvraag in te dienen", zegt Jelte. "Door onze staatssecretaris is al gezegd dat de GMO wetgeving niet aansluit bij de wetgeving hedendaagse afzetstructuur in Noord-Europa en daar zijn wij het voor de volle honderd procent mee eens. Hoe de verkoopregie plaats moet vinden, werd door de Brusselse controle vaak weer anders uitgelegd. Nu kunnen we veel vrijer en makkelijker praten en die energie kunnen we in hele andere dingen steken."

Eén van die zaken waar Harvest House nu veel energie in steekt is het praten met retailers over het schap. "De bevolking in West-Europa vergrijst en het aantal consumenten zal niet stijgen, maar de consumptie van vruchtgroenten kan nog makkelijk omhoog. We blijven inzetten op smaakonderzoeken en weigeren rassen die niet aan onze criteria voldoen. Gezond eten staat meer en meer in de belangstelling en met onze vruchtgroenten dragen we bij aan een gezonde levenstijl. Daarom steken we veel energie in marketing. Dit jaar hebben we een project lopen met een Nederlandse en Belgische retailer en volgend jaar volgen we dat op met een Duitse supermarkt.We vergaren marktinformatie, trends en customer insights waardoor we een gedegen advies aan de markt kunnen geven. Het delen van kennis brengt ons verder en hoe meer shoppers je krijgt, hoe beter dat is voor beiden", concludeert Hans.

Ook de ontwikkelingen op de verre bestemmingen worden met de nodige belangstelling gevolgd. "De besprekingen zijn in volle gang om de Chinese markt open te krijgen voor Hollandse paprika's. We zijn betrokken geweest bij de inkomende handelsmissie. Het is natuurlijk een markt met enorme potentie. De Conference-peren heeft bewezen dat er mogelijkheden zijn. Als alle Chinezen jaarlijks een Nederlandse paprika gaan consumeren, hebben we flink wat afzet erbij", zegt Jelte. "Verder blijft Rusland een grote markt en gaan er jaarlijks heel wat paprika's naar de Verenigde Staten en Japan. Wel zorgen de valuta en weersinvloeden voor een bepaalde kwetsbaarheid."

Jaarrond teelt
De focus ligt bij Harvest House op een jaarrond productie. "Dit kun je realiseren door belichte teelt, samenwerking met lokale partijen of door zelf elders te gaan telen. Met tomaten hebben we de jaarrond productie voor een groot deel afgedekt met belichte teelt in Nederland en ook onderzoeken we de jaarrond paprikateelt. Bijkomend voordeel is dat je door de teeltwisselingen ook nog eens minder aanvoer krijgt in de traditionele pieken. Daarbij hebben de belichtende telers over het algemeen hogere rendementen gehaald", vertelt Hans. "Verder participeren een aantal telers in een teeltproject in Oekraïne en hebben onze telers teeltlocaties in het buitenland. Uitgangspunt is dat de telers zelf de kar trekken. Als wij dergelijke projecten gaan initiëren, dan mis je de echte ondernemersdrive van telers die zelf op locatie aanwezig zijn."

Dat beaamt Jelte. "Zoals Philip van Antwerpen van Agro Care, een paar jaar geleden naar Tunesië is gegaan met zijn gezin, dat noem ik ondernemen met een hoofdletter O. Die enorme drive en daadkracht vind ik fantastisch. Overigens geldt dat voor alles wat we hier doen dat de telers de kar trekken. Er zit hier een enorme ondernemersclub bij elkaar. Dat blijkt wel uit al die innoverende initiatieven als Greenpack, aardwarmte, Vitapep, Crick's en Tombons. Die zijn allemaal vanuit de teler ontstaan. Ook in de paprika's zijn er veel ideeën. Daarom hebben we onlangs de innovatieclub weer opgestart, zodat we ook in de paprikasector voorop in de markt kunnen lopen."

Een zorg is de rem op investeringen. "Veel van onze telers hebben bouwgrond naast de kas waar nu schapen op grazen, maar die voor kassen zijn bedoeld. We praten veel met banken en andere instanties over mogelijke financieringen. Als de banken niet meer investeren, moeten we andere vormen van financiering zoeken. Die mogelijkheid is er, want er zit geld genoeg in de markt. Ik ben er van overtuigd dat er in de toekomst nieuwe vormen van financiering ontstaan voor onze telers", besluit Jelte.

Voor meer informatie:
Harvest House
Honderdland 415
2676 LV Maasdijk
T +31 (0) 174 519 201+31 (0) 174 519 201
j.vankammen@harvesthouse.nl
www.harvesthouse.nl
You'll need Skype CreditFree via Skype