Koningin Máxima staat stil bij groentecampagne ‘Frische ist Leben’
Met een "Frische ist Leben"-billboard op de achtergrond, nam Koningin Máxima een mandje verse groente en fruit in ontvangst. Vervolgens sprak zij met de leden van het projectteam "Frische ist Leben" over de achtergrond van de campagne en het belang van de Nederlands-Duitse handelsbetrekkingen voor groente en fruit. Zij werd geïnformeerd over de resultaten van de campagne en de wijze waarop deze bijdraagt aan een beter imago van groente en fruit. Het is een enorme opsteker voor de hele groente- en fruitsector dat Koningin Máxima de Frische ist Leben-campagne heeft bezocht. Dit heeft reeds tot veel aandacht geleid in de Duitse pers.
Koningin Máxima zwaait naar het publiek temidden van het projectteam Frische ist Leben. Vlnr: Dieter Kraus (DFHV), Margaretha Büning-Fesel (5 am Tag), Jochem Wolthuis, DL Desk GroentenFruit Huis, Koningin Máxima, Gert Mulder (GroentenFruit Huis), Gertrude Burghardt (BVDE) en Claus Anderson (Initiative Fruchthandel).
Internationale samenwerking
Jochem Wolthuis, projectleider van de Frische ist Leben campagne in Nederland, lichtte de achtergrond van de campagne toe, met name de unieke internationale samenwerking tussen Nederland, Duitsland en België om in een campagne groente en fruit als belangrijke bijdrage voor een gezonde levensstijl onder de aandacht te brengen. Ook de collega's van de Duitse organisaties 5 am Tag, Bundesvereinigung Deutscher Erzeugerorganisationen(BVEO), 5 am Tag, Initiative Fruchthandel en Deutscher Fruchthandelsverband (DFHV) onderstrepen het belang van de internationale samenwerking. In dit geval werd met name de Nederlands-Duitse samenwerking benadrukt. Daarnaast is de Vlaamse promotieorganisatie VLAM is bij de campagne betrokken.
Koningin Máxima geniet van een aardbei.
Zetje in de goede richting
Gert Mulder, directeur van het GroentenFruit Huis, toonde zich verheugd met de aandacht van de Koningin voor groente en fruit. "De uitstraling van Koningin Máxima en haar aandacht voor groente en fruit kan dankzij de vele persaandacht zowel in Nederland als Duitsland een zetje in de goede richting geven met betrekking tot de gewenste gedragsverandering. Hetzelfde zien we in de Verenigde Staten waar First Lady Michelle Obama zich inzet voor gezonde voeding en een gezonde leefstijl."
Verleiden tot aankoop
De campagne "Frische ist Leben" is in het leven geroepen om Duitse consumenten het vertrouwen in groente en fruit terug te geven en hen aan te sporen wat extra's mee te nemen uit het groente- en fruitschap. Frische ist Leben is gestart in 2012 en eindigt dit jaar. Het is de eerste gemeenschappelijke campagne van Nederland, Duitsland en België en wordt mede gefinancierd door de Europese Unie.
De billboards vormen een belangrijk campagneonderdeel. Tot 19 juni zullen 3500 billboards worden verspreid over duizend steden in Duitsland. De billboards worden geplaatst in de buurt van grote supermarkten en verleiden consumenten met de fris ogende afbeeldingen van groente en fruit tot een hogere aankoop hiervan. In Duitsland wordt de campagne gecoördineerd door 5 am Tag.