Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
vandaag fotoreportage en verslag lezing Cindy van Rijswick (Rabobank)

Toekomst AGF-keten centraal op PMA Fresh Connections Netherlands

Tholen - In haar serie conferenties onder de noemer PMA's Fresh Connections zette de Produce Marketing Association (PMA) dit jaar voor het eerst - in samenwerking met Frugi Venta - voet op Europese bodem met een conferentie in Rotterdam. Een kleine honderd belangstellenden uit de internationale AGF-keten gisteren bezochten het event in het Hilton Hotel, met keynote-sprekers als Jose Antonio Gomez (Camposol), Boet Mouton (Mouton Citrus), Andrew Reynolds (Total Produce), Elliott Grant (HarvestMark), Gé Happe (Ahold), Oleen Smethurst (Costco) en Cindy Van Rijswick (Rabobank). Vandaag maakt het gezelschap nog een tour naar onder meer Red Star, Koppert Cress en de Wageningen Universiteit.



Van Rijswick, Fresh Produce Analist bij Rabobank, beet de spits af met een inleiding over de plaats van Europa in de wereldwijde groenten- en fruithandel. Ze noemde de innovatie als belangrijkste groeimotor voor de Europese economie, maar wees er op dat met name opkomende landen op het gebied van innovatie de kloof aan het verkleinen zijn. Ze wees er op dat een verdere innovatie noodzakelijk is om de stagnerende groenten- en fruitconsumptie weer te laten verhogen. Wel gaf de analist aan op langere termijn positief te zijn over de vooruitzichten voor de groenten- en fruitconsumptie, mede door de groei van convenience, de aandacht voor de gezondheidsvoordelen van groenten en fruit en de grotere aandacht die chef-koks geven aan de groenten op het menu.

Klik hier voor de fotoreportage

Van Rijswick gaf aan dat consumenten moeilijk in groepen in te delen zijn. "Eén en dezelfde persoon kan de ene keer 'goedkope' producten kopen bij Lidl, maar op een ander tijdstip onderweg een dure fruitsalade kopen. Lidl doet het bijvoorbeeld goed in de verkoop van groenten en fruit tegen lage prijzen, maar tegelijk is er een sterke groei in producten met een hogere toegevoegde waarde, zoals fruitsalades. De groei in de fresh cut-markt was is de afgelopen vijf jaar jaarlijks met zo'n 10% gestegen (4% in Duitsland en 7% in het Verenigd Koninkrijk, ondanks de ecomische crisis. De groei in verwerkte groenten is gestegen met 4% in volume (2,7% in VK en 11% in Duitsland)."


Cindy van Rijswick

De groei zit'm volgens Cindy vooral in online, discount en gemak. "De online food retail zal de komende jaren verdubbelen. Dit zal impact hebben op de groenten- en fruitleveranciers." Verder wees ze op de rendementen van onder meer de kasgroententelers die ver onder druk staan en de gewijzigde handelsstromen, die de sourcing compliceren. "West-Europa hoort niet bij de groeiende groenten- en fruitexportlanden, die groei vindt met name buiten Europa plaats. Wel zijn er in absolute termen nog veel handelsactiviteiten naar Europa. De grootste netto-exporteur van verse groenten en fruit is nog altijd Spanje, gevolgd door Mexico, Chili, China, Turkije, Nederland. Bij de importlanden staat Duitsland bovenaan de lijst als grootste netto-importeur, gevolgd door Duitsland, Rusland, Japan, Frankrijk, Canada, Hong Kong en de Verenigde Staten."

Concluderend gaf Cindy aan dat de groei niet in West-Europa zit, maar dat het land wel een grote aantrekkelijke markt blijft. Groei in Europa is volgens haar mogelijk door innovatie in logistiek, waardeketenefficiency en foodretail en consumenten-oplossingen. Buiten Europa ziet ze vooral groei voor de West-Europese fruitlanden door het lokaal produceren en vermarkten van kennisintensieve producten, het ontwikkelen van exportplatforms in productielanden om wereldwijd te leveren en exportmogelijkheden te creëren voor specifieke Europese producten.


Klik hier voor de fotoreportage

Later deze week volgen verslagen van andere presentaties.