Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
het verhaal van de BonSweet categorie

Cool Fresh wil kosten reduceren met kroonloze ananas



Cool Fresh International startte in 2007 met de import van ananas vanuit Costa Rica met als doel het merk BonSweet als premium ananasmerk te maken voor retailers, groothandels en niche-markten in Europa. Terugkijkend is het bedrijf er zeker in geslaagd om de ananasactiviteiten te vergroten. Hiervoor ontwikkelde Cool Fresh samen met haar Costa Ricaanse partner Tropicalles del Valle een uitgebreid ananasassortiment.

Vanaf de eerste dag hebben we gekeken naar de manier waarop andere merken hun categorieën domineren, zoals Red Bull, Starburcks en Google. Deze merken zijn doorgaans allemaal gestart door ondernemers en niet door gevestigde bedrijven. Juist die ondernemers zijn op zoek naar creatieve manieren om in hun categorie te domineren en dat is wat we met BonSweet wilden bereiken. "Misschien niet een groot marktaandeel, maar wel met het introduceren van frisse en spannende concepten", zegt Hugo Vermeulen. "Dit hebben we bereikt door het product te benaderen als een categorie en niet als stand-alone product."


BonSweet Blue en Black

Coolfresh starte met de 'bread and butter' BonSweet Blue voor de typische retailananas met een stevige houdbaarheid en een groene kleur van 0,5 tot 1 op het ananaskleurenkaartsysteem. Al snel werd duidelijk dat klanten hun pakket wilden uitbreiden met iets extra's en dat gebeurde met het merk BonSweet Black. De ananas onder dit merk wordt onderworpen aan extra controles tijdens de oogst en verpakken, met een sterke focus op uiterlijk en smaak. De BonSweet Black-ananas heeft dan ook een hogere brix en meer kleur (1,5-2). Het merk werd een hit voor de veeleisende klanten in het specialty-segment.



"Met de populariteit van BonSweet zijn ook de klantwensen veranderd", verklaart Mario de Goede. "Hierbij hebben we ons gerealiseerd dat de categorie ananas een verdere innovatie nodig heeft om onze klanten op de best mogelijke manier te bedienen. Samen met Tropicales del Valle hebben we veldproeven gedaan met de focus op een betere smaak, geur en kleur. Dit heeft geresulteerd in BonSweet Select. Deze ananas heeft de hoogst mogelijke brix, een mooiere kleur en bevat een echte smaakexplosie. Deze ananas blijft dan ook overeind ten opzichte van de ananas die wordt ingevlogen, maar heeft een aanzienlijk kostenvoordeel."

Medio 2013 startte Cool Fres met een nieuw innovatieproject, waarbij de doelen waren om de kosten te verlagen en tegelijk waarde toe te voegen. Het uitgangspunt was dat de helft van de groothandelsprijzen voor een doos ananas opgaat aan logistieke kosten, terwijl dit met een product als druiven slechts 10/15% is. Met het verwijderen van de kronen berekende Cool Fresh dat er twee extra ananassen per doos konden worden vervoerd, dat zijn 160 ananassen extra per pallet en 3.200 ananassen extra per container. "Dit kan een enorme impact hebben op de rendementen van de telers, maar ook op milieu en voedselveiligheid", verklaart Mario. "Daarbij verwijderen we met de kroon ook een beruchte broedplaats voor schimmels in de ananas."

Coolfresh is een marketingcampagne gestart om de kroonloze ananas te promoten onder het motto ' 'Let's go topless'. Hiermee is Cool Fresh het eerste bedrijf die probeert om dit segment op een gerichte manier op de markt te brengen. "Voor ons zijn de voordelen van de kroonloze ananas helder. De grote uitdaging blijft echter om de retailer en consument te overtuigen dat het verwijderen van de kroon de kwaliteit, houdbaarheid en smaak van de ananas niet beïnvloedt. Integendeel, het voegt waarde toe aan de hele toeleveringsketen."

Hugo Vermeulen voegt toe dat iedereen het wel heeft over kroonloze ananas, maar dat Cool Fresh als eerste de stap van consumentenmarketing heeft genomen. "We testen dit momenteel bij een grote klant op winkelniveau. Uiteraard heeft het enkele jaren nodig om een substantieel deel van de markt hiervan te overtuigen, maar we hebben de overtuiging dat dit concept kansrijk is. Uiteindelijk is dit voor de telers volgens ons de enige weg omdat hun voortbestaan afhankelijk is om te werken tegen zo laag mogelijke kosten."

Voor meer informatie:
Mario de Goede
Coolfresh
mario@coolfresh.nl
Direct office: + 31 88 3 777 138
Mobile: + 623 931 499
Publicatiedatum: