Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cor Hurkx, Evers Specials:

"Nederlandse versmarkt voor taugé heeft zich hersteld. Duitsland moet nog volgen"



Tholen - Evers Specials kweekt taugé en heeft een groothandel in kiemgroenten. In Nederland behoort Evers Specials daarmee tot een select groepje van drie gespecialiseerde taugé-kwekerijen. De EHEC-periode trok een zware wissel op het taugébedrijf uit Nijmegen, maar de kwekerij is hard op de weg terug. "We hebben een diep dal gehad en het gaat nog niet vanzelf, maar de ontwikkelingen zijn zeker wel positief", zegt Cor Hurkx.



Omdat het bedrijf zowel aan de industrie als de versmarkt levert, zijn de seizoensinvloeden op de afzet beperkt. "Natuurlijk is er flink concurrentie. Met name in de stedelijke gebieden in bepaalde Europese landen ondervinden we concurrentie van kleine telers. Er zijn in Europa toch een flink aantal taugékwekers en iedereen pakt zijn hoekje mee", vertelt Cor. "De versmarkt in Nederland is aardig hersteld, maar voor onze tweede markt Duitsland, is dat nog niet het geval. Taugé is een hartstikke mooi en bruikbaar product, dat zich goed leent voor de moderne keuken, maar het is ook een kwetsbaar en logistiek gezien moeilijk te organiseren product. Dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee. De Duitse markt moet echt opengebroken worden. In Nederland heeft de taugé zijn plek in het schap aardig opgeëist, maar we willen het product ook graag in landen als Duitsland, België en Frankrijk breder presenteren."



"De beschikbare koelruimte is in het buitenland echter schaars en die plek moet je echt veroveren. Die ruimte krijg je pas als je bewezen hebt dat er winst gemaakt kan worden. Met het Taughetti-concept dat we hebben geïntroduceerd, timmeren we hard aan de weg om de taugé een volwaardige plaats tussen de overige groenten te krijgen. Dat levert ook zeker resultaat op, maar het vergt alleen al in een klein land als Nederland een fikse financiële inspanning", zegt Cor. Met Taughetti manifesteert Evers Specials zich op beurzen en evenementen, zoals laatst op de Huishoudbeurs en wil het bedrijf de taugé uit de hoek van de Aziatische keuken halen en juist profileren als een groente, die breder inzetbaar is en grootschaliger ingezet kan worden in de westerse keuken."


Cor Hurkx achter de Taughetti-kar

Daarnaast organiseert Evers Specials in november in samenwerking met het ROC in Amsterdam een kookwedstrijd waarbij jonge koks uit België, Nederland en Luxemburg worden uitgedaagd om een gerecht te bedenken waarbij de taugé het hoofdbestanddeel vormt in plaats van het traditionele ingrediënt. Dit event draagt de naam Taugé-challenge Amsterdam. In Berlijn gebeurt dit al succesvol onder de naam 'Berliner Tauge-Kochwettbewerb'. Op die manier willen we de gebruikers bij de ontwikkeling van het product betrekken. In onze optiek is dat effectiever dan een grootschalige TV-commercial. We hebben onze gebruikers namelijk nodig om de inkopers van de supermarkten te bewijzen dat de taugé in het 'mainstream' AGF-schap thuishoort."



Voor meer informatie:
Cor Hurkx
Evers Specials B.V.
Stationsstraat 33,
6515 AA Nijmegen
Tel: +31(0)24 348 1422
Fax: +31(0)24 348 2140
www.taughetti.com