Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thijs Jasperse, P8:

"Naast zomers weer helaas ook zomerprijzen voor paprika's"

Tholen - Hoewel het Nederlands paprika-areaal wat kleiner is dan afgelopen seizoen, liggen de producties door de hoge temperaturen en het vele zonlicht van de afgelopen weken op een stuk hoger niveau dan normaal. Omdat ook Spanje een klimatologisch rustige winter achter de rug heeft, is ook het Spaanse product nog steeds op de markt en levert een productiegebied als Almeria nog altijd rode paprika's. Zowel in Nederland als Duitsland bieden enkele supermarkten nog altijd Spaans product aan.



"Hoewel we zomerse omstandigheden buiten hebben, hebben we helaas ook te kampen met zomerprijzen en dat houdt de sector behoorlijk bezig", zegt Thijs Jasperse, die voorzitter is van de P8. "Hoewel er een behoorlijk prijsverschil zit tussen de kleuren, zitten we grosso modo op een niveau tussen 1 en 1,50 euro en dat is natuurlijk veel te laag. Zo hebben we prijstechnisch een slechte start gemaakt en met opvallende hoge producties.

"Gelukkig kan dit niet blijven voortduren, want het weer zal ongetwijfeld een keer omslaan. De plant heeft enorm veel energie gekregen en uiteindelijk kom je toch op het eind van de streep op een productieniveau uit wat we gewend zijn. Wat we nu meer krijgen, krijgen we straks minder. Als Spanje straks van de markt gaat, moet dat ook voor een betere marktbalans zorgen", vervolgt Thijs. "Gelukkig hebben we een kwalitatief fantastisch product en zijn alle kleuren volop beschikbaar. Dus de consumenten kunnen zich volledig tegoed doen aan de Hollandse paprika's. En dat is ook weer een voordeel van dit saladeweer."

Ontwikkelingen waar de paprikasector verder mee bezig is om de Chinese grenzen open te breken voor de Hollandse paprika's. "Binnen nu en een jaar hopen we daar toch resultaat mee te boeken", zegt Thijs. "Ook hebben we als paprikasector weer een aanvraag ingediend voor een nieuwe promotiecampagne voor 2015 tot 2017. Maar liefst 85% van het totale paprika-areaal doet mee en dat is toch een mooi teken van eensgezindheid in tijden waarin toch veel over verdeeldheid wordt gesproken."