Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
opvallende punten uit jaarverslag

"The Greenery: "Significante groei snackgroenten & fruit"

Gisteren is het jaarverslag van The Greenery gepubliceerd. Het jaarverslag en met name reorganisatie Phoenix en de ontslagen, zorgden in landelijke media voor behoorlijk wat beroering. "Hoe pijnlijk ook voor medewerkers die hierdoor hun baan kwijtraken, deze reorganisatie is onvermijdelijk om het kostprijsleiderschap te realiseren", verklaart The Greenery in het jaarverslag. Maar er staat meer in het jaarverslag. Enkele punten:

Duitse teler
Bij Coöperatie Coforta zijn 651 teeltbedrijven aangesloten in Nederland en daarbuiten. In 2012 waren dat er 720. Naast de al langer bestaande samenwerkingen in Engeland en Italië is in 2013 ook een Duitse tomatenteler lid geworden van Coforta. In Frankrijk is met Nederlandse telers zachtfruit en bloemkool geproduceerd.

Prijs per kilogram
Het door leden aangevoerde totale volume van alle producten was in 2013 8,7% lager dan in 2012. De gemiddelde prijs per kilogram was 4,2% hoger dan in 2012 waardoor de aanvoerwaarde van de leden met 4,9% daalde.

Meer volume in Nederland
The Greenery heeft in 2013 meer volume afgezet in Nederland. "Voor een aantal Nederlandse retailketens is The Greenery ook de logistieke dienstverlener en ondersteunt ze deze retailklanten op het gebied van category management", staat in het jaarverslag. Ook de positie in Rusland is verstevigd door de belangrijkste retailers rechtstreeks te bedienen.

Daar staat tegenover dat de verkoop in Duitsland tegenviel (overaanbod op Europese markt en groeiende productie in Duitsland) en ook in het Verenigd Koninkrijk marktaandeel is verloren (teleurstellende vraag naar Nederlands product). Het marktaandeel in Frankrijk en overig Zuid-Europa is gelijk gebleven, maar de omzet is licht gedaald. Door de lage prijzen van tomaten heeft The Greenery een grotere afzet van tomaten gerealiseerd in Frankrijk. De vraag naar Nederlandse producten in Italië is echter afgenomen ten opzichte van 2012 door voldoende lokale productie.

De verkoop van Nederlands product aan Noord-Amerika en Japan bleef achter. Dit werd mede veroorzaakt door de sterke koers van de Euro ten opzichte van de Dollar. Grotendeels is dit door The Greenery opgevangen door de verkoop van producten uit Mexico.

Snackgroente en fruit
Een productgroep die een significante groei liet zien, is de productgroep snackgroente & fruit. Zowel in Duitsland als in Nederland neemt de omzet van deze productgroep toe. In de Nederlandse supermarkten vormen de snacktomaten inmiddels een substantieel aandeel van de omzet van tomaten. De verkoop van snacktomaatjes in emmers nam met 200% toe t.o.v. 2012.
De concepten Fred&Ed en de Tommies hebben hier een belangrijke bijdrage aan geleverd.

Minder vervoersbewegingen
Om de ketenkosten terug te dringen, is er in 2013 meer product direct op teeltbedrijven verpakt en verladen. Het aantal vervoersbewegingen tussen
de locaties nam af met 22%.

Bekijk het hele jaarverslag hier.