Binnen het nieuwe kader zal de EU-subsidie voor promotieprogramma's toenemen van ongeveer €60 miljoen naar €200 miljoen in 2020, waarvan het leeuwendeel bestemd blijft voor de verse groenten- en fruitsector. De herziene regeling zal ook de bijdrage van de EU in het totale programma tot 75% laten stijgen en het makkelijker maken om Europese programma's op poten te zetten met partners uit verschillende lidstaten. De tekst van de regeling waar het Parlement mee instemde, biedt mogelijkheid voor zowel promotie- en informatiecampagnes op de interne markt als in landen buiten de EU.
De stijging van het promotiebudget is een stap in de goede richting voor de groenten- en fruitsector. Eerder al werd de subsidie voor het EU schoolfruitprogramma verhoogd van €90 miljoen tot €150 miljoen. Philippe Binard, afgevaardigde van Freshfel, benadrukt dat "de hervorming nieuwe mogelijkheden creëert voor de sector, die straks toegang heeft tot meer middelen om de consumptie van AGF te stimuleren." Freshfel verwacht dat het nieuwe beleid in 2015 van kracht zal worden.
Voor meer informatie:
www.freshfel.org