Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe Lidl en Rewe hun klanten voor de gek houden met hun dure 'gourmetproducten'

Rond Pasen maken discounters en supermarkten veelvuldig reclame met gourmetgenot. Vaak gaat het hierbij echter gewoon om standaardwaren, meldt het Duitse nieuwsmagazine 'Focus' op haar website. Een test van het magazine toont namelijk dat de recepturen hetzelfde zijn als bij heel gewone producten. Het loont zich meestal dan ook niet om voor 'Deluxe' 60 procent meer te betalen.

De etiketten klinken aanlokkelijk: 'Deluxe' bij Lidl, 'Beste Wahl' (beste keus) bij Rewe, 'Premium' bij Netto en 'Edeka Selection' bij Edeka. Maar verdienen deze producten hun naam wel? "Nee", zo oordeelden Kurt Meier en Uwe Glinka, die de test voor Focus deden. "De recepturen zijn bijna altijd absoluut identiek aan die van andere, heel gewone producten", zegt Kurt Meier in gesprek met Focus Online. "Bij ons onderzoek en bij de geteste monsters verschilden de producten zowel optisch gezien, alsook qua consistentie en smaak niet van elkaar", vat Meier samen.

Dit zijn de enige criteria waarop consumenten een product kunnen beoordelen. "De consument zou premiumproducten en luxe producten daarom altijd zeer kritisch moeten bekijken", raadt Meier aan. Kleine afwijkingen in de receptuur konden enkel in een laboratorium vastgesteld worden voor zover er überhaupt verschillen waren. "Maar de consument zelf is over het algemeen geen levensmiddelenchemicus", zo motiveert Meier zijn standpunt.
Publicatiedatum: