Hoe Lidl en Rewe hun klanten voor de gek houden met hun dure 'gourmetproducten'
De etiketten klinken aanlokkelijk: 'Deluxe' bij Lidl, 'Beste Wahl' (beste keus) bij Rewe, 'Premium' bij Netto en 'Edeka Selection' bij Edeka. Maar verdienen deze producten hun naam wel? "Nee", zo oordeelden Kurt Meier en Uwe Glinka, die de test voor Focus deden. "De recepturen zijn bijna altijd absoluut identiek aan die van andere, heel gewone producten", zegt Kurt Meier in gesprek met Focus Online. "Bij ons onderzoek en bij de geteste monsters verschilden de producten zowel optisch gezien, alsook qua consistentie en smaak niet van elkaar", vat Meier samen.
Dit zijn de enige criteria waarop consumenten een product kunnen beoordelen. "De consument zou premiumproducten en luxe producten daarom altijd zeer kritisch moeten bekijken", raadt Meier aan. Kleine afwijkingen in de receptuur konden enkel in een laboratorium vastgesteld worden voor zover er überhaupt verschillen waren. "Maar de consument zelf is over het algemeen geen levensmiddelenchemicus", zo motiveert Meier zijn standpunt.