Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Supers verkopen asperges tegen dumpingprijzen"

Handel draait verlies op het witte goud

Tholen - Bij veel mensen staan asperges tijdens de Paasdagen op het menu. De supermarkten stunten met het witte goud, en de consument hoeft dus niet veel te betalen voor dit mooie product. Handelaren zijn niet blij met deze ontwikkeling. Een Belgische handelaar vertelt: "Het gaat goed en niet goed. De afzet verloopt goed en we zijn blij dat er zoveel volumes de deur uitgaan. Er wordt alleen niets verdiend door de handel, aangezien retailers de asperges voor dumpingprijzen verkopen."

Bijna alle supermarkten in Belgiƫ (en Nederland) zijn deze week in actie met de asperges. "Ze worden in Belgiƫ verkocht voor 2,98 tot 3,49 per halve kilo. Als ze daar zo goedkoop worden verkocht, duwt dat de veilingprijzen weer omhoog. Vandaag was de 'kale' koopprijs vier euro per halve kilo. Er is geen enkele supermarkt die de asperges voor die prijs verkoopt."



Geforceerd
Volgens hem is het extremer dan andere jaren. "Het is echt een geforceerde markt. Voor de handel is het moeilijk te begrijpen allemaal. Als je nu een kleine kruidenieur bent en je moet de veilprijs betalen, moet je minimaal aan 4,99 tot 5,99 per halve kilo verkopen. Naar de handel toe neemt de druk op de prijs toe. De inkopers van de supermarkten zijn allemaal wat gespannen. Ze moeten voldoende in schap hebben, maar willen er weinig voor geven. Zo proberen ze het verlies te beperken en dringen aan bij de handel om goedkoper leveren. Geen positieve ontwikkeling dus. De enige die er winst van heeft en consument en misschien ook de producent die via de klok verkoopt. Moesten de acties in de supermarkten er niet zijn, dan was de klokprijs lager geweest."