Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Moeilijk seizoen met meerdere uitdagingen voor Chileense fruitexporteurs

Volgens Karen Brux van de Chileense Fresh Fruit Association (CFFA) had Chili's recente aardbeving, een tragische schok voor het land, gelukkig geen invloed op de agf-sector. De vorst van september daarentegen, beschreven als "de ergste in tachtig jaar", had een bijzonder diepe impact op twee producten: kiwi's en steenfruit, zoals perziken, nectarines en pruimen, hoewel andere producten zoals druiven ook werden beïnvloed.



De blauwe bessen waren een lichtpuntje en producenten verwachtten dit jaar grotere volumes, maar er trad een ander probleem op: de Europese wijnstokmot, die ervoor zorgde dat het Amerikaanse ministerie van Landbouw ontsmetting ging vereisen van alle blauwe bessen, die vanaf december werden geïmporteerd. Dit veroorzaakte vertragingen en dalingen in de exportvolumes naar de Verenigde Staten. De drie weken durende havenstaking in januari hielp ook niet mee.

Ondanks deze vele uitdagingen "waren we nog steeds in staat tal van promoties voor blauwe bessen te organiseren en nu zijn we bezig met een grootschalige promotie voor druiven, die in de VS en Canada is uitgevoerd", vertelt Karen.

Het Chileense kiwiseizoen is nog maar net begonnen en de productie zal naar verwachting met 50 tot 60% dalen, vergeleken met vorig jaar. Nieuw-Zeeland, de belangrijkste concurrent tijdens de zomer, zal minder groene soorten verschepen naar de VS. Dit zal dus een markt met zeer hoge prijzen worden.

Wat betreft de kiwisoorten: de groei van de SunGold in Nieuw-Zeeland blijft niet onopgemerkt en Chileense telers besteden zeker aandacht aan de consumenten-trends in de VS en andere wereldwijde markten. Er worden ook strategieën ontworpen om het beter te doen qua telen en in het leveren van de producten die consumenten willen.

Naarmate meer markten zich ontwikkelen, inclusief Azië en het Midden-Oosten, breidt de Chileense export zich ook uit naar nieuwe bestemmingen, hoewel de VS en Canada nog steeds enorme markten zijn. Promoties in Noord-Amerika richten zich op het hele spectrum van Chileens fruit. De CFFA heeft een marketingbudget voor vers fruit om de handel te ondersteunen, terwijl verschillende gespecialiseerde comités (blauwe bes, citrus etc.) toegewijd zijn aan hun specifieke sectoren. De taak en grootste uitdaging van de CFFA is te verzekeren dat Chileens fruit een prominente plaats heeft op de schappen door consequent een hoge kwaliteitsproduct te leveren.

Voor meer informatie: www.fruitsfromchile.com
Publicatiedatum: