Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Beursverslag CPMA Convention & Trade Show: 2 - 4 april 2014

VLAM: Canadezen onder de indruk van mogelijkheden witloof

Van 2 t/m 4 april vond de 89ste editie van de CPMA Convention & Trade Show plaats. Vancouver was dit jaar de gaststad van de belangrijkste groente- en fruitvakbeurs in Canada. VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, had voor de 3e keer een stand op deze jaarlijkse beurs. Deze opvallende stand was ingekleed in het "Premium Quality, Perfect Taste"-concept.



De beurs in cijfers
Deze editie lokte maar liefst 250 bedrijven naar het Vancouver Exhibition Centre om hun producten voor te stellen aan een internationaal publiek. Dit is een lichte daling t.o.v. de 277 exposanten van vorig jaar. De exposanten hadden in totaal een oppervlakte van 4.100 m² ter beschikking. De meeste exposanten waren afkomstig uit Canada of de VS, maar er was ook een opvallende aanwezigheid van Mexicaanse exposanten. De definitieve bezoekersaantallen zijn nog niet gekend, maar meer dan 3.100 bezoekers hadden zich op voorhand al geregistreerd.

Druk programma

De organisatoren hadden een druk, maar interessant programma in elkaar gebokst waaronder een retailtour. Er lag geen Belgisch product in de Canadese winkelschappen. De verse groenten en het vers fruit in Canadese supermarkten zijn voornamelijk afkomstig uit Canada en de VS, maar er waren ook opvallend veel Mexicaanse producten. Naast de beurs waren er ook interessante lezingen, networkingevents en zelfs een looptocht met Freggie, de mascotte van de CPMA. Het overkoepelende thema "Live Healthy, Eat Fresh!" was de rode draad doorheen het hele programma.



Belgische trekpleisters

Hoewel de Canadezen België vooral kennen voor het bier en de chocolade, was er op de beurs ook een grote interesse voor ons witloof, roodloof, asperges en snijbonen. Canadezen gebruiken witloof vooral in slaatjes, dus ze waren onder de indruk van de andere gebruiksmogelijkheden van deze veelzijdige groente. Chic 'O Red, het Belgische roodloof, trok ook veel nieuwsgierigen naar de VLAM-stand door zijn opvallende vorm. Onze traditionele witte asperges bleken ook een rariteit te zijn: Canadezen zijn meer vertrouwd met de groene asperge.

Markt met potentieel

Witloof, prei, tomaten en paprika's zijn momenteel onze belangrijkste exportproducten voor de Canadese markt. De meeste verse groenten en vers fruit in Canadese winkels komen uit Canada zelf of uit de VS. Maar de Belgische producten kunnen ook een plaats veroveren in de markt: indien er geen of onvoldoende binnenlandse productie is, kunnen we met onze producten de hiaten opvullen. Voor de Conference-peer is er nog veel potentieel: door de lange houdbaarheid is deze peer perfect voor export naar verre bestemmingen. Deze peer wordt momenteel nog niet toegelaten in Canada.

Volgend jaar zal de CPMA Convention & Trade Show plaatsvinden in Montréal van 15 t.e.m. 17 april.
Publicatiedatum: