Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"N&S: "Voedingsmiddelenbranche lijkt nog niet klaar"

Deadline voor digitaliseren etiketinformatie eind augustus

Retailers vragen aan hun leveranciers om voor 31 augustus 2014 de etiketinformatie van hun assortiment levensmiddelen digitaal vast te leggen in GS1 Data Source. Zo kunnen ze voldoen aan de nieuwe Europese wetgeving die stelt dat etiketinformatie van verpakte levensmiddelen vanaf december 2014 online beschikbaar moet zijn voor consumenten.

Retailers en fabrikanten moeten er gezamenlijk voor zorgen dat de juiste en betrouwbare data beschikbaar is voor de consument, die altijd en overal - dus ook online - willen beschikken over up-to-date productinformatie. Daarom leggen leveranciers als (bron)eigenaar van artikeldata de wettelijk verplichte etiketinformatie vast in GS1 Data Source (GS1 DAS). Retailers hebben zo de juiste informatie van het product beschikbaar voor hun webshop.

Deadlines voor digitaal vastleggen etiketinformatie
Retailers stellen de deadline voor het digitaal vastleggen van etiketinformatie van voorverpakte levensmiddelen in GS1 Data Source op 31 augustus 2014.
Albert Heijn, A.S. Watson, Bidvest Deli XL, Jumbo en Superunie-leden (Boni, Coop, Deen, Detailresult, Hoogvliet, Jan Linders, Nettorama, Plus, Poiesz, Sligro, Spar, Vomar) hebben de resterende tijd - tot de wetgeving op 13 december 2014 van kracht wordt - nog hard nodig om etiketinformatie in hun systemen te verwerken en beschikbaar te maken om online te kunnen verkopen.

Om ervoor te zorgen dat de etiketinformatie van levensmiddelen op tijd beschikbaar is, verwachten de retailketens van hun leveranciers dat zij de volgende stappen zetten:
  • voor 1 mei - start GS1 datakwaliteitstoets etiketinformatie om vast te stellen of leveranciers de data juist in kunnen voeren.
  • voor 31 augustus - invoeren etiketinformatie van alle actieve artikelen.

GS1 Nederland begeleidt leveranciers bij het aan de slag te gaan met het invoeren van etiketgegevens in GS1 Data Source.

Artikelinformatie in GS1 Data Source
In de Nederlandse levensmiddelen- en drogisterijsector wisselen handelspartners elektronisch (artikelstam)gegevens en de wettelijk verplichte etiketinformatie van levensmiddelen uit via een centrale artikeldatapool, GS1 Data Source (GS1 DAS). Een efficiënte en betrouwbare uitwisseling van artikelgegevens is hierdoor mogelijk

Nog niet klaar
Acht op de tien voedseletiketten voldoen op dit moment niet aan de nieuwe Europese regels voor voedselinformatie die over acht maanden van kracht worden. Dit blijkt uit een steekproef die voedselveiligheidconsultant N&S heeft gehouden. De opvallendste problemen zijn allereerst het niet juist vermelden van de voedingswaardendeclaratie en ten tweede allergenen die niet in een afwijkende typografie op het etiket worden weergegeven.

Op 13 december 2014 gaat een nieuwe etiketteringswet in. EU-verordening nr. 1169/2011 regelt op welke manier voedselinformatie aan consumenten moet worden gegeven. Belangrijke wijzigingen in de nieuwe wetgeving zijn onder andere dat de minimale grootte van de letters van de verplichte informatie op de verpakking of het etiket is vastgelegd. Allergenen moeten opvallend worden vermeld in de ingrediëntenlijst. Voedingswaardevermelding wordt - op enkele uitzonderingen na - voor alle levensmiddelen verplicht. Gegevens van producent, verpakker of verkoper moeten van een in de EU gevestigde exploitant zijn. Daarnaast eist de nieuwe etiketteringsverordening dat alle verplichte etiketinformatie van verpakte levensmiddelen bij online verkopen ook beschikbaar is voor de consument.

Steekproef
Het onderzoek naar de huidige stand van zaken is een initiatief van N&S Quality Consultants uit Zaltbommel. Het bedrijf, dat oplossingen levert op het gebied van kwaliteit en voedselveiligheid, ondernam actie na signalen uit de markt dat de nieuwe etiketteringsverordening nog maar mondjesmaat is opgepakt door de voedingsmiddelenbranche. In diverse Nederlandse supermarkten is een steekproef van 150 producten van grotere en kleinere A-merken genomen. De 150 etiketten van deze producten zijn beoordeeld op overeenstemming met de nieuwe etiketteringsverordening.

Volgens Mathijs Brink, coördinator van Het Kenniscentrum van N&S Quality Consultants, maken de resultaten van het onderzoek duidelijk dat er "nog veel werk aan de winkel" is. "Vanaf 13 december 2014 moet er geëtiketteerd worden conform de nieuwe wetgeving. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de beoordeelde etiketten op dit moment nog niet voldoen aan de nieuwe etiketteringsverordening. Het lijkt dat veel bedrijven nog weinig zichtbare actie ondernomen hebben om aan de nieuwe wetgeving te voldoen."

Ruim 85% van de onjuiste etiketten is nog niet voorzien van de juiste nieuwe voedingswaardedeclaratie zoals verordening nr. 1169/2011 dat voorschrijft. Ook allergenen waren in 41% van de gevallen niet in een afwijkende typografie weergegeven.

Uit de steekproef komt naar voren dat zo'n 10% van de etiketten wel is aangepast richting de nieuwe verordening maar nog niet geheel voldoen. Bijvoorbeeld doordat de adresgegevens (NAW) niet volledig zijn weergegeven waarmee niet aan deze eis wordt voldaan. Ook wordt soms niet voldaan aan de eis dat de benaming van het product, de nettohoeveelheid en – indien van toepassing - het alcoholgehalte in één gezichtsveld moeten staan. Die eis stond overigens ook al in de oude wetgeving.

Alarmbel
Volgens Brink laten deze resultaten zien dat er werk aan de winkel is, wil de branche in december klaar zijn voor de nieuwe etiketteringsverordening. Hij wil geen alarmbel luiden maar wel helder zijn over de opdracht die de sector moet volbrengen: "Het is niet eenvoudig om aan alle eisen te voldoen: een foutje is zo gemaakt. Het kan ook zijn dat de voedselinformatie bij de voedingsmiddelenbedrijven wel op orde is en dat nog de oude verpakkingen/etiketten opgemaakt worden. We moeten bij deze steekproef ook het voorbehoud maken dat niet alle productgroepen zijn meegenomen en dat de steekproef hierom niet volledig representatief is. Niettemin durven wij de stelling aan dat een groot deel van alle etiketten in de supermarkt op dit moment nog niet aan de nieuwe regels voldoet."
Publicatiedatum: