Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frutetto gelooft in groei convenience-producten

Polen: Eurosad zoekt nieuwe afnemers naast Rusland

Tholen - Eurosad is een telersvereniging en exporteur, gevestigd in de buurt van Warschau. Het bedrijf teelt en verkoopt al ruim 20 jaar fruit en hun specialiteit is appelen. Daarnaast zijn peren en zachtfruit belangrijke producten. Onder Eurosad vallen zo'n 30 telers met een totaal areaal van 700 hectare. Dit vertelt Paulina Kołacz, die verantwoordelijk is voor het bedrijfsonderdeel Frutteto.

Goede kwaliteit
Belangrijke afnemers voor het bedrijf zijn Rusland en Oekraïne. Volgens Paulina is de vraag van de Russische afnemers de afgelopen jaren veranderd. "Zo wilden ze tien jaar geleden met name grote appelen en nu kiezen ze eerder een kleinere maatvoering. Er is in deze markten een stijgende vraag naar Golden en Gala. De kwaliteit van de appelen in Polen was vroeger minder, maar nu is dat enorm verbeterd. Dit is mede mogelijk gemaakt door de investeringen en subsidies van de EU." Ze vertelt dat het met Rusland momenteel een spannende situatie is. "Ze weigeren nu ook al vlees, en mogelijk volgt er ook fruit. Het is onze grootste afnemer. Dus we zijn hard op zoek naar nieuwe markten in bijvoorbeeld West-Europa."



Frutteto

Frutteto is een onderdeel van Eurosad en werd opgericht in 2011. Onder het merk Snacki verkopen ze appelschijfjes en worteltjes in snackverpakking. Daarnaast maakt men sinds kort ook fruitmixen met exotische producten. Volgens Paulina is de convenience-markt groeiende. "Wij startten hier drie jaar geleden mee en dachten dat we enkele jaren nodig hadden om mensen te overtuigen. Dat bleek nog tegen te vallen. Je merkt toch dat Poolse consumenten moeilijk te overtuigen zijn. Voor een groot deel is het belangrijker om vol te zitten dan echt gezond te eten. Mogelijk houdt ook de hogere prijs hen tegen. Voor 1 zakje koop je ongeveer een kilo appelen. We moeten ze overtuigen dat gemak en gezondheid goed samengaat." Toch ziet ze een groei. "We begonnen met de afzet van 500 zakjes per week en dat is nu al uitgebreid naar 10.000. Voor de komende jaren verwachten we een stijgende interesse, aangezien ook de belangstelling voor een gezonde levensstijl toeneemt." Als bedrijf willen we de groei stimuleren en daarom leveren we ook aan school-kantines. We zijn één van de weinigen die deze producten in Polen aanbieden."



Ze begonnen de verkoop bij tankstations. "Twee maanden geleden kregen we de supermarkt als klant erbij. We leveren nu aan 30 vestigingen van Carrefour. Er worden ook tastings in supermarkten gehouden om consumenten te overtuigen van de goede smaak en het feit dat dit 100% fruit is, zonder toevoegingen."



Voor meer informatie:
Eurosad
Trzylatków Mały 24
05-620 Błędów
Mazovia Province - Poland
Tel.: +48.48.66.80.355
Tel./Fax: +48.48.66.81.009
biuro@eurosad.com
wwww.eurosad.com