Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Global Berry Congress

Effectieve zachtfruit promoties en de uitdagingen voor telers

Welke marketingstrategieën zijn effectief om de verkopen van zachtfruit te laten stijgen? Tijdens de laatste sessie van het Global Berry Congress boog Atle Olson, van Coop Norge Handel zich over deze vraag. Hij beschreef de strategie van de supermarktketen. Maar een toenemende vraag heeft gevolgen voor de aanbodzijde. Kan de zachtfruitsector de stijgende vraag wel beantwoorden en hoe? Cort Brazelton, van het Amerikaanse Fall Creek Nursery en Christian Carvajal van het Chilean Blueberry Committee gaven hun visie op deze vragen. Waarbij Christian zich vooral toespitste op de culturele verschillen in marketingcampagnes.


De congreszaal loopt langzaam vol voor de laatste sessie over effectieve marketing.

Succesvolle Noorse marketing
Coop Norge Handel heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd om de zachtfruit verkopen te vergroten. Er is gestart met een jaarrond programma en de presentatie en kwaliteit van het fruit zijn verbeterd. "Het is niet waar dat consumenten als ze een product niet beschikbaar is kiezen voor een ander product. Dan kiest de consument voor een andere winkel," zegt Atle Olson. "En die klanten krijg je maar moeilijk terug."


Atle Olsen (Coop Norge Handel): "Noorse consumenten zijn gevoelig voor bijzondere producten."

Een onderdeel van de zachtfruitcampagnes bestond uit verschillende acties. Blauwe bessen in de reclame, of korting op het hele zachtfruitassortiment zijn twee voorbeelden. "Wat opviel is dat een prijsverlaging wel degelijk invloed heeft. Er werd niet alleen meer zachtfruit verkocht, klanten kwamen ook vaker in de winkel," beschrijft Atle de resultaten van de acties. Aan de andere kant speelde Coop Norway in op de Noorse gevoeligheid voor bijzondere en betere producten. "Noorse consumenten zijn gevoelig voor bijvoorbeeld aardbeien met een lange steel. Een gewone aardbei is dan niet goed genoeg. Daar kun je gebruik van maken door speciale producten in het assortiment op te nemen."

Promotie met oog voor de markt


Christain Carvajal (Chilean Blueberry Committee)

Inspelen op unieke situaties in de markt, daar wijst ook Christian Carvajal van het Chilean Blueberry Committee op. Het is belangrijk dat de promotiecampagnes zich ook richten op het gebruik van zachtfruit. "In verschillende landen vraagt dat om verschillende strategieën." Voorbeelden hiervan zijn de focus op blauwe bessen als ingrediënt van het ontbijt, of de voordelen voor de gezondheid. De belangstelling op de Aziatische markt in zachtfruit neemt toe. In bijvoorbeeld China is het verkooppunt belangrijk, in Korea is tv-shopping een trend. Daar kan op ingespeeld worden met acties. "Ook social media en andere vormen van online commerce kunnen ingezet worden."

Investeren in meer volume
Wereldwijd stijgt de consumptie van zachtfruit, wat een uitdaging oplevert voor de sector. Want kan de vraag vervuld worden? "In Europa is het aantal geconsumeerde kilo's per hoofd van de bevolking gelijk aan dat van de VS in 1996," vertelt Cort Brazelton, van Fall Creek Nursery. Maar de consumptie groeit en daarvoor moet aan de productie kant op ingespeeld worden. Er kan gezocht worden naar nieuwe teeltlocaties, bijvoorbeeld in Oost-Europa en het Midden-Oosten. Daarnaast is er een ras ontwikkeld dat rond de evenaar geteeld kan worden waardoor Zuid-Amerika maar wellicht ook Oost-Afrika interessante teeltgebieden zijn.


Cort Brazelton (Fall Creek Nursery) gebruikt het hele podium tijdens zijn lezing over de uitdagingen voor telers.

Maar dat is volgens Cort maar een deel van de oplossing. "Want waar gaan we telen als in die nieuwe teeltlocatie de consumptie groeit?" vraagt Cort zich af. Daarom moet er ook geïnvesteerd worden in nieuwe technieken om de opbrengst van de bestaande teeltregio's te vergroten. Bijvoorbeeld door nieuwe rassen te ontwikkelen waardoor het seizoen verlengt kan worden, maar ook door technische innovaties die de oogst vergemakkelijken of de kwaliteit optimaal houden. Als voorbeeld noemt Cort de mobiele koelingen waar het geoogste zachtfruit al op het land in bewaard kan worden.

Promotie acties zijn dus vooral succesvol als de campagnes bedacht zijn met oog voor de lokale situatie. Waar de Noren geïnteresseerd zijn in bijzondere rassen, spelen internet en tv een grotere rol op de Aziatische markt en zijn andere markten vooral gevoelig voor gezondheidsaspecten. Om aan de groeiende vraag te voldoen moet wel geïnvesteerd worden in nieuwe en bestaande productieregio's. De uitdaging is om niet alleen nieuwe teeltgebieden in gebruik te nemen, maar ook de opbrengst van de bestaande telers te vergroten.