Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Economie Polen groeit en consumptie AGF stijgt

Tweede dag Worldfood Warsaw rustig verlopen

Tholen - Donderdag 10 april, de tweede dag van de foodbeurs Worldfood Warsaw verliep vrij rustig. Volgens velen had dit te maken met het feit dat het de eerste keer was dat deze beurs werd georganiseerd. Toch waren standhouders te spreken over de kwaliteit van de bezoekers.



Appelen
Van de bijna 100 standhouders op de beurs heeft ongeveer de helft te maken met AGF of bewerkte AGF. Het is duidelijk dat de appel een grote rol speelt in Polen, want de hardfruitcoƶperaties zijn goed aanwezig. Vorig jaar exporteerde Polen zelfs meer dan China, een recordvolume van bijna 1,2 miljoen ton. Op het gebied van kwaliteit wordt vaak gezegd dat Poolse telers achterlopen. Bedrijven beamen ook dat dit enkele jaren geleden het geval was, maar dat ze hierin zeker een inhaalslag hebben gemaakt. Dit onder andere door subsidies van de EU, waardoor men meer kan investeren in machines en kwaliteit. Polen is daardoor een geduchtere concurrent geworden van andere Europese hardfruitproducerende landen. Zeker omdat ze goedkoper kunnen produceren. Polen staat naast de appelen bekend om de groeiende productie van zachtfruit. De verhalen over de handel zijn positief, de producten worden wereldwijd geƫxporteerd. Alleen bedrijven die aan Rusland leveren zijn bang dat Rusland naast varkensvlees ook fruit gaat weigeren.



Gezonde levensstijl
De economie in Polen groeit sterk en zo'n 25 jaar na het communistische regime ontwikkelt het land op diverse gebieden. De laatste jaren ligt de focus steeds meer op gezonde voeding en levensstijl, de overheid stimuleert de consumptie van AGF en ook bedrijven doen er zelf aan mee. Ook naar scholen toe zijn er diverse acties. De verwachting is dat de gezonde trend de komende jaren flink zal doorzetten. Convenience producten, zoals versgesneden fruit, zijn moeilijker in de markt te zetten, aangezien de gemiddelde Pool niet heel veel te besteden heeft en daar (nog) niet te veel geld aan wil uitgeven. 

Volgende week publiceren we diverse foto's en artikelen over de AGF-bedrijven die aanwezig waren op de beurs, waarbij natuurlijk ook de ontwikkelingen in de markt worden beschreven.