Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zesde Global Berry Congress

Uitdagende, maar rooskleurige toekomst voor zachtfruit

Tholen - Op 7 april werd in Amsterdam de zesde editie van het internationale Global Berry Congress gehouden. Verschillende sprekers gaven hun visie op de toekomst van de zachtfruit sector in vijf sessies met verschillende thema's. Van innovaties tot duurzaamheidsvraagstukken en van effectieve marketing tot de vraag hoe aan de vraag naar het fruit voldaan kan worden werden behandeld.


Robert Verloop, Naturipe: "taste life wordt belangrijker."

Robert Verloop, van Naturipe, beet de spits af met een visie op de toekomst van de zachtfruitsector en de uitdagingen in de sector. Verloop ziet verschillende uitdagingen. In de eerste plaats moet zachtfruit het voorbeeld van Coca-cola volgen met het motto: 'to be within arms reach of desire.' Consumenten moeten geen moeite hebben om zachtfruit te verkrijgen. Een andere grote uitdaging is het ontwikkelen van nieuwe verpakkingen, die beter zijn voor het milieu, maar ook de houdbaarheid verlengen. Daarnaast wordt 'taste life' belangrijker: de consument wil vooral lekkere vruchten.

Local for local trend zet door
De consumptie van zachtfruit neemt nog steeds toe. Vooral blauwe bessen zijn bezig met een opmars, ook in Europa. Hoe deze groeiende Europese vraag te vervullen was het onderwerp van de tweede, aansluitende sessie. Gerard van Loon, van The Greenery, sprak over het groeiende belang van local for local. Een voorbeeld hiervan zijn leden van The Greenery die zachtfruit telen in bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland, België en Portugal om aan de lokale vraag te kunnen voldoen met een lokaal product, in plaats van het zachtfruit te exporteren naar deze markten. Daarnaast zetten telers meer in op duurzaamheid, een onderwerp dat ook onder consumenten belangrijker gevonden wordt.


Tijdens de tweede sessie spraken Gerard van Loon (The Greenery), Theo Houwen (Driscoll's of Europe) Charlotte Murphy (BerryWorld) en Steve Nelson (Plant Sciences)

Transparantie en kwaliteit
Consumenten willen meer transparantie en identiteit in de keten, signaleert Theo Houwen, van Driscoll's of Europe. Consumenten willen weten welk bedrijf achter het fruit zit. Dat betekent dat kwaliteit belangrijker wordt, omdat de consument de naam van het bedrijf koppelt aan de kwaliteit van het fruit. Ook geeft de gemiddelde zachtfruit consument meer geld uit aan boodschappen dan andere consumenten. Vooral de kwaliteit van het fruit is volgens Houwen doorslaggevend. Slechte kwaliteit van zachtfruit belemmerd consumenten een volgende keer weer voor dit fruit te kiezen.

Consumptie blauwe bessen groeit
Vooral de consumptie van blauwe bessen zitten in de lift. Over de afgelopen tien jaar is de consumptie aanzienlijk gegroeid. Charlotte Murphy, van Berry World, gaf een inkijk in de Britse zachtfruitmarkt. De consumptie van de blauwe bes steeg onder andere doordat de bessen worden aangeboden als een snack en ook meegegeven worden aan kinderen naar school. Waar nog veel werk verzet moet worden is de associatie van zachtfruit met de seizoenen door de Britse consument. Blauwe bessen worden jaarrond goed verkocht, maar aardbeien hebben een piek in de zomermaanden. Dat komt onder andere doordat de gemiddelde Brit denkt dat Britse aardbeien alleen in deze maanden te verkrijgen zijn, terwijl ze jaarrond in de schappen liggen.


Netwerken tussen de sessies. Ruim 350 bezoekers uit 28 landen bezochten het congres.

Kostbaar onderzoek nieuwe rassen
Steve Nelson, van Plant Sciences, beschreef de situatie aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. De Amerikaanse telers zijn geconcentreerd in Californië, hen voor verschillende uitdagingen stelt. Onder andere de local for local trend en zorgen over de zoetwatervoorziening en vinden van voldoende arbeiders, zijn uitdagingen voor de sector daar. Ook wees hij er op dat de ontwikkeling van een nieuwe variëteit een kostbare onderneming is. Gemiddeld kost het onderzoeksprogramma een half miljoen dollar per jaar en duurt het ongeveer tien jaar voordat een nieuw ras op commerciële basis geteeld kan worden.

Tussen de sessies was er gelegenheid om te netwerken, door te praten over de thema's en de informatie te verwerken. Ruim 350 bezoekers uit 28 landen bezochten het congres, waarmee de opkomst zeer goed was. De locatie voor het congres volgend jaar is nog niet bekend, maar de organisatie liet doorschemeren dezelfde locatie in Amsterdam te overwegen.