'Groentefroetels' positieve manier om kinderen gezonder te laten leven
Met Groentefroetels wil De Droog jonge kinderen stimuleren meer groente en fruit te eten. "Kinderen die al op jonge leeftijd gewend zijn geraakt aan het eten van groente, zullen die smaak ook meer gaan waarderen. Soms moet je ze wel tien keer laten proeven voordat ze vertrouwd zijn met de smaak."
Met een subsidie van NWO ontwikkelde De Droog 4 verschillende 'characters': konijn eet graag wortels, schildpad houdt van komkommers, aap van bananen en rups is dol op appels. De characters komen tot leven in verhalen, die via prentenboeken, voorleesplaten en een app met de kinderen worden gedeeld. De Droog: "Het doel van deze verhalen is om duidelijk te maken dat het eten van groente en fruit leuk is en om imitatiegedrag (het eten van groente en fruit) te stimuleren."
De Wereld van de Groentefroetels is een voorbeeld van positieve communicatie-wetenschap, een richting die onder aanvoering van prof. Moniek Buijzen, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit verder vorm krijgt. Buijzen houdt haar oratie aansluitend op de lancering van de Wereld van de Groentefroetels en toont daarin haar optimistische kijk op de potentie van media in de samenleving. Ze richt zich vooral op de vraag hoe kennis over de werking en effecten van communicatie in te zetten is voor positieve doeleinden, zoals het bevorderen van gezondheid, geluk en sociaal gedrag
Bron: Radboud Universiteit Nijmegen