Nieuw energieconcept voor Berliner Großmarkt
De zonne-installatie die dit mogelijk moet maken bestaat reeds. Tegelijkertijd moet het energieverbruik in de hallen en de koelhuizen in de komende jaren met ongeveer een kwart afnemen. Om de Berliner Großmarkt energiezuiniger te maken werkt de BEA momenteel aan een concept dat deels gefinancierd wordt met geld uit het EU-stimuleringsproject Go Eco. "We schrijven niet blind een wensenlijst, maar kijken ook wat bedrijfseconomisch gezien zinvol is", benadrukt Michael Geißler, directeur van de BEA. Zijn ingenieurs zijn momenteel regelmatig in de Berliner Großmarkt aanwezig en nemen daar de isolatie, koeling en belichting onder de loep.
"We verkopen groene producten, daar past groene energie uitstekend bij", zegt Andreas Foidl, directeur van de Berliner Großmarkt. De zonnecellen op de daken van de hallen van de Berliner Großmarkt vormen samen de grootste PV-installatie van Berlijn. Met 40.000 vierkante meter produceert ze sinds 2012 reeds zo'n 1600 megawattuur stroom per jaar. Dat komt overeen met de stroombehoefte van 700 huishoudens. De BEA heeft tweeënhalf miljoen euro in de PV-installatie geïnvesteerd, waarvan de stroom tot nu toe echter naar het energienet gaat. De gecalculeerde prijs van netto 15 cent per kilowattuur ligt momenteel namelijk nog boven de gemiddelde marktprijs voor groene stroom. Daarom loont het zich voor de Berliner Großmarkt economisch gezien nog niet om de stroom te kopen. "Wanner de stroomprijs jaarlijks met twee tot drie procent blijft stijgen, wordt het eigen gebruik van de zonne-energie een economisch alternatief", zegt Andreas Foidl. Dit keerpunt verwacht de directeur ergens in de komende vijf jaar.