Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reacties AH en Boerenbond op angst telers:

Zorgt komst AH in België voor prijsdruk AGF?

Tholen - Volgens de berichten in diverse Vlaamse media zijn Vlaamse land- en tuinbouwers ongerust over de stijgende prijzendruk op voedingsproducten. Uit een onderzoek van onderzoeksbureau AC Nielsen was eerder gebleken dat de druk op de prijzen is toegenomen door de komst van AH naar België. Telers wijzen met de vinger naar de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn. Asperges werden verkocht voor 6 euro per halve kilo, terwijl de veilingprijs 8 euro bedroeg. We vroegen AH en Boerenbond om een reactie.



Reactie AH:
Volgens perswoordvoerster Dagna Hoogkamer van Albert Heijn is de relatie die hier gelegd wordt tussen klokprijzen en de prijs van producten bij Albert Heijn in de winkel niet juist. "Albert Heijn koopt z'n verse producten namelijk in op basis van contractteelt via een vaste leverancier. Via deze leverancier gaan wij langdurige relaties aan met onze boeren en telers. Zo kunnen we klanten de hoge kwaliteit bieden die zij van ons verwachten en wordt aan boeren en telers zekerheid geboden vanwege de vaste afspraken die op voorhand gemaakt worden over prijs en benodigde volumes."

"Onze winkels in België worden beleverd vanuit het distributiecentrum in Tilburg. Wij hanteren Hollandse prijzen in de Belgische Albert Heijn-winkels. De meeste producten die de Belgische Albert Heijn-winkels voeren, worden voor dezelfde prijs verkocht als in Nederland. Een enkel product wordt voor een andere (hogere of lagere) prijs verkocht. Dit komt bijvoorbeeld door verschillen in BTW-percentages, accijnzen en verpakkingskosten. Voor het totale assortiment kunnen wij de klanten echter garanderen dat ze op hetzelfde prijsniveau als in Nederland hun boodschappen kunnen doen." AH heeft 19 winkels in België en de keten heeft de ambitie om te groeien, ook in België. De ambitie wordt niet gekwantificeerd.

Reactie Boerenbond, voorzitter Piet Vanthemsche:
"In 2012 kwam de Nederlandse winkelketen Albert Heijn zich met een eerste winkel vestigen in België. Het was eerst nog wat voorzichtig aftasten met een winkel in Brasschaat maar ondertussen zien de Belgische producenten van groenten en fruit dat er op de kaart van Vlaanderen 19 vestigingen verschenen zijn van deze winkelketen. Albert Heijn zet dus wel degelijk door in België. De slogan daarbij is "Persoonlijke service, Belgische kwaliteit en Hollandse prijzen" Dit klinkt natuurlijk zeer aantrekkelijk want het is inderdaad de combinatie van het beste van beide werelden. Belgische kwaliteit met de daaraan gekoppelde finesse en eetcultuur en dat aan Hollandse (lees goedkope) prijzen."

Kwaad bloed

"In de realiteit gaat het om Hollands product aan Hollandse prijzen op de Belgische markt en dat zet natuurlijk kwaad bloed bij onze tuinbouwers, die hun prijzen zien dalen door de neerwaartse prijsdruk die door AH uitgeoefend en door andere distributieketens gevolgd wordt. Laat ons het voorbeeld nemen aan de hand van een product dat verweven zit in de Belgische genen namelijk witloof. Elke Belgische consument is vertrouwd met dit vaderlandse product en er bestaat grote eensgezindheid als het erop aan komt om de kwaliteit van Belgisch witloof te onderscheiden van dat van onze Europese collega's. Iedereen is het er immers volkomen over eens dat Belgisch witloof zeker even goed is als dat van de Nederlandse en de Franse producenten."

Enkel Nederlands witloof bij AH
"Het is dan ook opvallend dat er in de Belgische winkels van Albert Heijn enkel Nederlands witloof terug te vinden is. We kunnen moeilijk geloven dat dit enkel te maken heeft met Nederlands chauvinisme. Met kwaliteit kan het ook niet te maken hebben aangezien het algemeen bekend is dat het Belgische witloof tot in Japan erkend wordt als topproduct Blijft dus enkel de prijs over als argument. En daar hebben de Vlaamse witlooftelers het bijzonder moeilijk mee. Als het de bedoeling is om in gans Europa telers van topproducten te verplichten producten te leveren tegen dumpingprijzen om de prijzencampagnes van de AH keten te laten slagen dan verzet Boerenbond zich daar hevig tegen omdat dit geen gepaste lange termijn strategie is."

"Respectvolle samenwerking in de keten"

"Uit de studie van het Belgische prijzenobservatorium blijkt daarenboven dat de Belgische retailers te maken hebben met een kostenhandicap door o.m. een hogere m²/capita (hogere vastgoedkost), hogere loonkost en een meer gefragmenteerde meertalige markt en het kleinschaliger karakter waardoor zij wellicht minder aankoopmacht hebben. Boerenbond kan hier als landbouworganisatie zeer weinig aan doen maar zal samen met zijn retailpartners blijven werken aan een respectvolle samenwerking in de keten met als doel om iedere schakel in de voedselketen een fair deel van de marge te geven. Dit is niet alleen goed voor de producenten maar ook voor de Belgische consumenten die op die manier tegen een betaalbare prijs ook in de toekomst zullen kunnen blijven rekenen op kwaliteitsvolle en betrouwbare groenten en fruit waarvoor een faire prijs betaald werd doorheen de keten."

"Heel systeem van voedselzekerheid in gevaar"
"Als belangenorganisatie verdedigt Boerenbond alle land- en tuinbouwers en gelooft de organisatie sterk in de coöperatieve gedachte. Dit betekent dat de goede bedrijven de minder goede sterker maken, zeker op de markt. Iedereen weet dat er land- en tuinbouwbedrijven zijn, die het omwille van diverse omstandigheden beter of slechter doen dan het gemiddelde. Als alle retailers het AH-systeem kopiëren, zijnde enkel samen werken met de (op dat moment) beste, zal de groep van topbedrijven zeer snel uitgeput zijn en wordt de druk op de coöperatief georganiseerde telers groter waardoor op termijn de continuïteit van deze handelsondernemingen in gevaar wordt gebracht en uiteindelijk de continuïteit van de teelten zelf, wat tot een probleem van bevoorrading kan leiden. Het 'cherry picking' gedrag van enkelen levert hen wellicht korte termijn gewin op maar brengt een heel systeem van voedselzekerheid in gevaar. Die gedachte is voor Boerenbond onaanvaardbaar. Noch producent, noch consument zijn hiermee gebaat."