Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Bart Charetier, Herwi: "Enorme impact op witloofhandel"

Al maandenlang ophoping containers in haven New York

Tholen - De stormwind in december en de strenge weersomstandigheden in Noord-Amerika hebben een enorme invloed op de scheepvaartverzendingen naar New York. Ook groenten en fruit hebben hieronder te lijden. Dit vertelt Bart Charetier van Herwi/Alpimex. "Het begon allemaal met de Sinterklaasstorm in december. Schepen hadden daardoor enorme vertragingen opgelopen en de producten kwamen niet op tijd voor de feestdagen binnen bij onze klanten. Dat was al een domper op onze verkoop tijdens het einde van het jaar. Daarna kwam het koude weer en de hevige sneeuwval in New York en omstreken er bovenop en sindsdien duurt alles veel langer dan anders en dat is nu al drie maanden zo", verzucht hij.



Belangrijke markt voor witloof
"Containerschepen komen nu sowieso drie tot vier dagen later binnen. Waar de afhandeling normaal één of twee dagen duurt, kan dat nu ook makkelijk vier tot vijf dagen duren. Het is dus echt een beetje een chaos ginds en de problemen stapelen zich op." Heremans exporteert met name witloof naar Amerika. "Amerika is één van de belangrijkste markten voor witloof. Zeker in crisistijd kunnen we door deze markt nog een redelijke prijs aan telers betalen. Deze situatie heeft echt wel een enorme impact op onze handel. Omdat we minder kunnen sturen, moeten we bij telers anders gaan verpakken. Dit betekent meestal een lagere prijs voor de teler. En producten die we ter plaatse normaal gezien nog een week kunnen overdragen, moeten we nu sneller kwijt of we moeten die anders gewoon dumpen. Het is een heel andere en vooral slechtere manier van werken."

Kleiner exportvolume

"Eerst dachten we dat het nog vrij snel voorbij zou zijn en tot eind januari hebben rederijen ons ook beloofd dat alles goed zou komen. Ze verzekerden ons dat schepen snel volgens een normaal schema zouden gaan varen. Het weer werd echter niet beter. Na klachten van expediteurs en transporteurs over de situatie in New York begon het ons toen te dagen: dit komt voorlopig niet goed. We krijgen ook berichten over containers met droge voeding,die drie tot vier weken op kaai blijven staan. Zo'n vijf weken geleden hebben we dan noodgedwongen moeten beslissen om minder product te sturen. Ik schat dat we in die periode toch 30% minder hebben gestuurd dan een jaar geleden. De vraag is ook niet goed op dit moment. De extreme weersomstandigheden aan de oostkust van de VS laten een normale verkoop niet toe. Ik denk niet dat de situatie snel opgelost zal raken. Maar wij hopen begin april wel terug normale volumes te kunnen laden."

Nog steeds vertraging
Hij geeft aan dat het in eerste instantie alleen ging om vertragingen door slechte weersomstandigheden. "Door sneeuw en kou konden schepen niet gelost worden zoals het moest. Alles bij elkaar heeft dit ervoor gezorgd dat er op alle kaaien van New York massa's containers staan en het lossen en inklaren ervan nog steeds vertraging oplevert. Ook is niet altijd het juiste equipement beschikbaar om een container op te pikken. Rederijen gaan nu ook schepen vertragen of omleiden, want hoe sneller ze uit de haven zijn, hoe minder het kost. Zij willen pas aankomen als er daadwerkelijk ruimte is op de kaai omdat dan het schip effectief binnen 24 uur gelost kan worden en weer terug kan vertrekken. Onze producten komen meestal aan in de Maher Terminal, maar er is al een keer op het laatste nippertje uitgeweken naar een andere en kleinere terminal. De organisatie eromheen kost ook heel veel tijd. Het is elke week weer gefrustreerd puzzelen en geduldig wachten."



Wachtende containers
Er staan in New York dus veel containers te wachten op diverse kaaien. "Niet-bederfelijke goederen en droge voeding blijven het langst staan. Er is gelukkig wel een voorrang voor groenten en fruit. Voorlopig zijn er dus geen kwaliteitsproblemen, maar de organisatie en communicatie van rederijen laat veel te wensen over. Vroeger kregen we een min of meer correcte ETA, een geschatte tijd van aankomst. Toen was het nog één datum, dat zijn er nu al twee. De producten zouden dan aan kunnen komen tussen die en die datum. Op een schema van 12 dagen is vier dagen vertraging wel een derde van de tijd die erbij komt. En we worden zeer laat ingelicht over vertragingen." Ook de klanten zitten zeer verveeld met deze situatie. "Sinds eind december hebben we eigenlijk geen regelmatige leveringen kunnen garanderen. Je voelt dat je stukje bij beetje dat houvast kwijtraakt. Maar de meeste klanten worden ook zelf met deze problemen in havens geconfronteerd en dus begrijpen ze wel hoe erg de situatie is. Iedereen is vrij gelaten."

Oplossing?
Volgens hem moeten de rederijen echt beter communiceren en knopen door gaan hakken over de huidige schema's. "Als hier niet snel een oplossing voor komt of dingen beter kunnen worden georganiseerd, gaan er vroeg of laat problemen ontstaan die niet meer op te lossen zijn. We doen er alles aan om dat te vermijden, maar zouden graag op een correcte manier en tijdig juiste info krijgen. Nu gebeurt dat niet en moeten we eigenlijk gokken. Op een bepaald moment gaan rederijen een inhaalbeweging maken en gaan we alles op elkaar krijgen. Daarom sturen wij ook minder product. Iedereen is bang voor dat moment dat 2 containers op hetzelfde moment aankomen. Want die mogelijkheid zit er zeker wel in."

Voor meer informatie:
Bart Charetier
Alpimex c/o Ruris
Phone : +32 16 659239
Mobile : +32 496 160156