Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Willem Doorn:

“Niemand durft nee te zeggen op de komkommermarkt”

Tholen - Het is knokken in de komkommermarkt. Nederland moest de prijzen laten dalen om zich in de markt te vechten. "Maar er worden in Spanje nog lagere prijzen gevraagd", vertelt teler Willem Doorn. De prijzen liggen momenteel rond de 20-21 cent voor een 40'er. "Het grootste manco zit in de telers zelf. Telers hebben niet in de gaten dat samenwerking nodig is en dat we ze samen moeten verkopen."

Op de komkommermarkt is een gevecht gaande om het schap van de retail. "We dachten dat we vanaf deze week konden leveren aan de retail. Dus hebben we de prijzen verlaagd om ons erin te vechten. Maar in Spanje worden nog lagere prijzen gevraagd", vertelt teler Willem Doorn. Het resulteert in prijzen rond de 20-21 cent voor een 40'er. "In april of mei snijden we genoeg voor die prijzen, maar in deze tijd moet je beginnen met 45 eurocent om aan het einde van het seizoen je kostprijs te halen."


Foto twitter Willem Doorn. Discussieer daar ook mee over de komkommermarkt.

Onderlinge concurrentie
Belangrijkste oorzaak van de situatie is volgens Doorn echter niet de concurrentie met Spanje, maar de verdeeldheid onder de Nederlandse telers. "Telers zijn hierin de grootste eikels. Dan komen de handelaren, dan komt de retail. Zij maken gewoon gebruik van de situatie en daarin kun je ze geen ongelijk geven", vindt Doorn. "Maar telers hebben in Nederland niet in de gaten dat samenwerking nodig is, dat we ze samen moeten verkopen. We denken niet aan elkaar, maar zijn blij als we de eigen schuur weer leeg hebben. Als individuele teler sta je met de rug tegen de muur. Iedereen trekt aan je. En daar hebben we het zelf naar gemaakt. We moeten het hebben van een ramp in andere landen. Anders is het een ramp voor de Nederlandse teler."

Verkooporganisatie
Een oplossing ligt volgens Doorn in het verminderen van het aantal verkooporganisaties. "Een in het zuiden en een in het westen. De supermarkt heeft dan de mogelijkheid om te kiezen en de telers behouden de positie. Met een landelijke organisatie kun je ook nee zeggen en het product van de markt halen. Dat doe je met zijn allen – nu durft niemand nee te zeggen." Middels landelijk overleg kan de productie volgens Doorn meer georganiseerd worden. "In Spanje is de verdeeldheid onder telers minder. De veiling bepaalt wie wanneer plant. Daar zijn veel meer jaar- of halfjaarafspraken en dat wil de supermarkt graag." Is het niet vervelend als er voor jou bepaald wordt wanneer te planten? "Vooral in de winterteelt, als je meer kosten maakt, is het fijner om vooraf te weten waar je aan toe bent qua plantdatum. Nu is er geen fatsoenlijke boterham in te verdienen."