Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse biologische sector heeft geen last van de crisis

De biologische sector lijkt geen last te hebben van de crisis, blijkt uit recente statistieken gepubliceerd door het Franse biologische productie kantoor, l'Agence Bio. Het succes is te danken aan het Franse verlangen om "gezonder te eten".

In vijf jaar is de biologische sector in Frankrijk verdubbeld. "Eind 2012 werkten 24.425 teeltbedrijven biologisch. Dit is een stijging van 5,6% ten opzichte van 2011 (1.290 teeltbedrijven meer). Biologische teeltbedrijven vertegenwoordigden 4,7% van de totale Franse landbouw. Het totale oppervlak van de biologische landbouw bedroeg 1.032.941 hectare. Daarvan is 855.644 hectare biologisch gecertificeerd en 117.297 hectare wordt omgezet naar een biologische werkwijze (17% van het totaal). De biologische landbouw bedroeg 3,82% van de Franse landbouwgrond in 2012."

De omzet steeg tot 4 miljard euro incl. BTW in 2012 (in 2007 was de omzet 2,1 miljard euro). Ook de consumptie van biologische producten door huishoudens steeg tot 2,4% van de totale voedselmarkt (in 2007 bedroeg dit nog 1,3%). De markt groeide tot 4,17 miljard euro, inclusief aankopen door de industriële horeca sector (169 miljoen euro).

Onderliggende trend
Kiezen consumenten vaker voor biologische producten door de vele voedsel schandalen in de afgelopen jaren, zoals de gekkekoeienziekte en de vogelgriep? In werkelijkheid koos 64% van de Fransen voor biologische producten in 2012 en de groep regelmatige biologische consumenten (minstens één keer per maand) groeide naar 43%. Dit was 37% in 2003 en 40% in 2011.

Deze nieuwe manier van consumeren is ook te verklaren door een groeiende milieu bewustzijn en wereldwijde zaken, die verder gaan dan voedselproductie. De tiende Agence Bio/CSA barometer toont dat de verkoop van biologische producten exclusief voedsel steeg: één op de twee Fransen zegt biologische producten te kopen (49%). In 2011 was dat 44%. Wat zijn de motieven? In de eerste plaats gezond blijven (90%). Kinderen (67% van de consumenten van biologische producten zegt dit te doen vanwege hun kinderen) maar ook de betere smaak en kwaliteit van de producten zijn belangrijke motieven (87%).

Deze stijging zet door ondanks dat biologische producten duurder zijn. Gemiddeld is een biologisch product 30% duurder dan 'gewone' landbouwproducten. Het tijdschrift Que choisir vond in een vergelijking in 2010 een verschil tussen biologische merken en nationale merken van 22%. En met de financiële crisis in het achterhoofd zijn deze cijfers nog indrukwekkender.

Bron: univers-nature.com

Publicatiedatum: