Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

The Greenery verhoogt halverladingstarief met 7 euro per pallet

Tholen - Gisterochtend werd voorafgaand aan de veiling bij The Greenery - naast de gebruikelijke nieuwjaarswens - de huishoudelijke mededeling gedaan dat de verladingskosten vanaf 1 januari dit jaar geen 12,50 euro, maar 19,50 euro per pallet kosten. De woordvoerder van The Greenery meldt dat er kritisch is gekeken naar alle kosten. "De kosten moeten worden doorberekend waar ze horen te liggen en het halverladingstarief bleek dringend aan verhoging toe. Dit staat helemaal los van de geplande reorganisatie. We hebben gebenchmarkt met andere veilingorganisaties en daarbij bleek dat ons tarief nu niet ver buiten de maat van andere organisaties ligt."

Klokkopers reageren onthutst op deze verhoging van 7 euro per pallet. "Het wordt de kopers aan de klok steeds moeilijker gemaakt", constateert commissionair John Meesters uit Breda. Hij heeft inmiddels in een brief aan The Greenery zijn bezwaren kenbaar gemaakt.

"De thuisverlading bij de telers wordt wel verlaagd (van 12,50 naar 8 euro), maar wij als klokkopers hebben daar niks aan. Wij hebben niet alleen kopers die volle pallets kopen, maar ook die tien kisten kopen. Bij producten als andijvie of bloemkool komt er dan zomaar dertig tot vijftig cent bij de prijs. De kosten worden hierdoor duurder dan het product dat je koopt. De lachende derde is de groothandel die buiten de veiling om werkt", meent de commissionair.

Wat John ook frustreert, is dat de mededeling als een volslagen verrassing werd medegedeeld. "Normaal kwam er een maand van tevoren een brief of correspondentie, maar dit werd even terloops om 7.00 uur meegedeeld. "Ik heb nog meegemaakt dat de verladingskosten 2,50 euro per pallet was, gevolgd door 6 euro, 10 euro en 12,50 euro. Maar deze verhoging is absurd."

Ook detaillist en klokkoper Nico Snoei uit Poortvliet is verontwaardigd. "Als je een pallet aardbeien koopt, dan valt het mee, maar koop je tien kistjes aardbeien, dan komen er 35 euro kosten bij. Dat gaat nergens meer over. Ik weet niet wat de interim-directeur voor plannen heeft. Maar als hij klakkeloos deze tarieven verhoogt, zonder na te denken of de spinazie niet te duur wordt, dan vraag ik me af waar hij mee bezig is. Vooral voor de tuinder is dit diep triest. We willen weinig geven, maar eigenlijk willen we nu niks geven. Arme tuinders, met zo'n beleid!"

Het blijkt volgens Snoei dat The Greenery geen enkele waarde meer hecht aan de klokverkoop. "We worden getolereerd omdat we nog meehobbelen en de klusjes opruimen. Die klok is in stand gehouden vanwege de subsidie, die uit Brussel komt." De detaillist verwacht wel dat hij meer buiten de veiling gaat kopen. "Het moet nu werkelijk zo goedkoop zijn dat het rendabel is, dat je de tijd beter kan benutten door andere wegen te zoeken. Maar voor producten als kasbonen, aardbeien en asperges blijft de klok voor mij interessant."

Exporteur Piet Solleveld uit Maasdijk reageert nuchter op de prijsverhoging. "Ik trek in de calculatie gewoon de extra kosten ervan af. Wij gaan gewoon kijken naar de kosten en het gaat erom wat het product jou kost op de auto. Zo heb ik gistermorgen niks bij The Greenery gekocht. Ik ben wel tegen de manier waarop het gaat, maar je kunt ook stellen dat er verlies wordt gedraaid en men probeert het tij hiermee een beetje te keren. Op het moment dat de kosten omhoog gaan, zullen die worden vergeleken met de andere aanbieders. Naar mijn idee zal men hierdoor minder orders krijgen of in de kiloprijzen moeten zakken, zodat de kosten op een gelijk niveau komen. Ik denk persoonlijk dat men hiermee zichzelf een beetje uit de markt prijst of dat de tuinders het gelag gaan betalen. "

Piet vermoedt wel dat de kostenverhoging een gevolg is van de op stapel staande reorganisatie. "Als je kijkt naar het eigen vermogen van de organisatie, dan is dat een logische gevolgtrekking. Als een bedrijf slecht draait, moet je stappen ondernemen om de boel op de rails te krijgen. De plaats, arbeid en oplettendheid die nodig is, is inherent aan het werk. Ik had vandaag een klant die 122 verschillende artikelen had op vier europallets. Die klant kan ik niet hetzelfde laten betalen als iemand met één artikel op een pallet. Hoe verfijnder je werkt, hoe meer kosten je maakt en dat zul je moeten doorrekenen. Maar onderaan de streep staat een bedrag en daar zal de inkoper zich het meeste druk om maken."

Wordt vervolgd