Over duurzaamheid en MVO: een praktijkgeval
Gelukkig kende Johan iemand die kon helpen: want zoals dat wel vaker gaat in zulke gevallen vraag je het gewoon aan iemand met verstand van zaken. In zijn geval was dat Marlouce Noest van BieGreen, een bedrijf met een gedreven en enthousiaste eigenaar. Hij had er gelukkig echt verstand van. In een mum van tijd waren de bedrijfsprocessen van JNV Produce in kaart gebracht en was het duidelijk waar er winst te behalen viel op het gebied van duurzaamheid. Maar ook bij welke bedrijfsprocessen Johan afhankelijk is van anderen, bijvoorbeeld het transport van zijn groenten en het kantoor dat hij huurt.
Een Mission Statement werd opgesteld en de vervolgstap was een berekening van de bedrijf voetafdruk van JNV Produce. U weet wel: de ecologische voetafdruk die berekent hoeveel maal de aarde we nodig hebben wanneer iedereen hetzelfde doet als u. Net als voor huishoudens kun je ook voor bedrijven uitrekenen hoeveel energie er verbruikt wordt en hoeveel CO2 uitgestoten. Met die berekening als nulmeting kun je vervolgens maatregelen bedenken om het energieverbruik te verminderen. Met als doel om duurzamer te zijn en dat aan die klant te vertellen. En dat is precies wat JNV en BieGreen hebben gedaan.
Mission (Statement) accomplished? Wel, zover is JNV nog niet, maar wel zijn er nuttige maatregelen bedacht en voor een groot deel al uitgevoerd. Eén belangrijke maatregel is het opzetten van een digitale administratie, dat een hoop papier blijkt te schelen. Meer dan dat JNV van te voren had ingeschat. En dat scheelt dus nog geld ook! Ook belangrijk is het meewegen van het criterium 'duurzaamheid' bij de inkoop van groenten. Waar eerst hoofdzakelijk op kwaliteit, snelheid en het financieel rendement werd gestuurd, is de afstand waarover de groenten vervoerd moeten worden een extra overweging geworden, waar ook werkelijk aandacht aan besteed wordt.
Vanzelfsprekend blijft de nieuwe duurzamere bedrijfsvoering oog houden voor de kwaliteit van de producten en voor het financiële aspect. Net als andere criteria die te maken hebben met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Geen kinderarbeid bijvoorbeeld, zo min mogelijk beschermingsmiddelen en ga zo maar door.
En de uitdaging voor 2014? Zoals Johan het uitdrukt: "net als het gewone werk is ook duurzaamheid een on-going proces". Dus in 2014 wil Johan aan BieGreen vragen om de bedrijf voetafdruk opnieuw berekenen om te zien hoeveel effect de maatregelen van 2013 hebben gehad. En samen nieuwe maatregelen bedenken. Want dat blijft nodig, de wereld draait tenslotte gewoon door…. voor ons EN voor onze kinderen!
Johan Vrijland
JNV Produce Marketing BV
Honderdland 242
2676 LV Maasdijk
Tel.nr. +31(0)174241400
Fax nr. +31(0)174244942
Mobile: +31(0)653717866
www.jnvproduce.nl
Biegreen
www.biegreen.nu
info@biegreen.nl
Mob: 0615194705