Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Etienne Leclère, Veiling Haspengouw:

"Klant vraagt niet naar prijs, maar naar Kanzi"

Tholen - Het seizoen van de Kanzi-appel ziet er goed uit. Dit vertelt Etienne Leclère, Commercieel directeur van Veiling Haspengouw. "België heeft dit jaar een topjaar in de Kanzi-kwaliteit. Enerzijds omdat de bomen een topproductie hadden en de appelen perfect gekleurd en verdeeld waren over de ganse boom. Dit kwam mede door de mooie en erg zonnige zomer met veel licht. Anderzijds, omwille dat de meeste van onze Kanzi-aanplantingen overdekt zijn met hagelnetten. Dit biedt bescherming tegen hagel, maar, én zeker dit jaar met de mooie zomer, een bescherming tegen eventuele zonnebrand. Ook de achtergrondkleur blijft beter groen onder de hagelnetten."



Optimaal qua maatverdeling en dikte
Etienne concludeert dat het seizoen, zowel kwalitatief als in aantallen, nu al een topjaar genoemd kan worden. "Waar de Benelux in de traditionele variëteiten kampt met te dikke appelen, is de Kanzi qua maatverdeling en dikte optimaal, commercieel een topper dus. De handel weet dit ook te appreciëren en de verkoop loopt vlot. De geplande acties verkopen boven de ramingen en de consument weet die appel, - in een hoger prijssegment, ook te waarderen." Hij geeft aan dat het totale Kanzi-volume 6.500 ton is voor 2013/2014. "Dat is 15% meer dan vorig jaar. In België staan er 450.000 bomen, wat ongeveer 200 hectare vertegenwoordigd. Er wordt nog een lichte aangroei verwacht voor volgende jaren."

Bij navraag aan de Commercieel directeur van Fruitmasters Holland, Leonard Kampschöer blijkt dat het areaal in Nederland circa 400 hectare is. "Ook bij ons is een lichte productiestijging in vergelijking met vorig jaar", aldus Leonard.




Klant vraagt naar Kanzi
Leclère geeft aan dat de prijzen goed zijn. "Voorlopig hebben we geen last van de lagere prijzen van reguliere appelen. De kwaliteit van Kanzi gaat boven prijs. Dat is één van de sterke punten bij conceptrassen. De klant vraagt niet naar de prijs. De klant vraagt naar Kanzi." In België worden diverse acties gehouden voor Kanzi en ook daardoor raakt deze appel steeds meer bekend. "De belangrijkste was de tv-campagne op VTM, la Une en La Deux. Daarnaast maakten we deze appel bekend via social media, tastings, bilboards, speciale Kanz-trucks en tijdens beurzen. in tweede seizoenshelft staan er nog meer leuke acties op het programma." Volgens Leclère raken ook de niet-telers van deze Nicoter-variëteit meer en meer overtuigd van de commerciële waarde van een clubverhaal en de betere return op het einde van het seizoen. "Voorlopig zien we alleen maar blije gezichten bij telers", geeft hij tevreden aan.



Medewerking Rusland
Op hardfruitgebied in het algemeen ziet de commercieel directeur voor dit seizoen toch een stuk meer peren in België. "Dit in tegenstelling met alle prognoses. Het seizoen is ook 2 à 3 weken later gestart, waardoor de voorraden per 1 november in vergelijking met voorgaande jaren merkelijk hoger ligt. Wat betreft de appelen: voor reguliere appelen is de maatsortering dit jaar groter. Er is meer 90 en 95. Voor de binnenlandse maten 70 tot 85 zal er een goede afzet zijn. Voor de grotere maten zullen we medewerking van Rusland moeten hebben", besluit hij.


 
Voor meer informatie:
Etienne Leclère
Veiling Haspengouw
Tongersesteenweg 152
3800 Sint-Truiden
Tel: +32 11 670 611
Fax: +32 11 672 776
www.veilinghaspengouw.be