ABN AMRO ziet groeiende afzetmogelijkheden voor fritesindustrie
De groei van fastfoodketens geeft in bovengenoemde gebieden een sterke positieve impuls aan de afzet van voorgebakken producten. Belangrijke groeimarkten in Azië zijn Japan, China, India, Thailand en Maleisië, terwijl Brazilië en Chili de belangrijkste groeimarkten in Zuid-Amerika zijn. In Europa en de Verenigde Staten vindt er geen marktgroei meer plaats. De toenemende bezorgdheid van de consument over obesitas heeft in West-Europa een drukkend effect op de afzet.
Op de Europese markt ondervindt de Nederlandse verwerkende industrie veel concurrentie van verwerkende bedrijven uit België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Vooral in België is de productiecapaciteit de afgelopen jaren sterk uitgebreid, maar ook in andere Europese landen is de productiecapaciteit vergroot.
De internationale concurrentiepositie van de Nederlandse bedrijven is sterk door het grote innoverende vermogen, de goede kwaliteit van de beschikbare grondstoffen en de eindproducten en door de samenwerking in de keten. De concurrentiepositie wordt verzwakt door de grote volatiliteit van de grondstofprijzen, de hoge vrachtkosten en handelsbelemmeringen en importrestricties van enkele landen zoals Zuid-Afrika.
Klik hier voor de sectorupdate