SonderJansen gespecialiseerd in diepgevroren rood fruit
Hans Brittijn
Handel meer just in time
Hans verzorgt samen met eigenaar Gerrit Sonder de in- en verkoop. De handel is volgens hem de laatste jaren flink veranderd. "Vroeger konden inkopers bij een lage prijs nog wel eens flink vooruit inkopen, maar die vrijheid heeft men niet meer. Voorheen hadden we in september al een goed beeld van de balans tussen de aan- en verkoopcontracten tot aan de nieuwe oogsten. Doordat er nu meer just-in-time wordt gekocht is dat beeld vertroebeld, maar uiteindelijk komen we toch op hetzelfde volume uit."
SonderJansen werd in 1996 opgericht en in 2001 werd een partnerschap gesloten met een Bulgaarse frambozenleverancier als aanvulling op het Chileense seizoen. In 2003 werd de stap gezet om een fabriek in Polen (VidanSonder) te openen om aan de strenger wordende klanteisen te voldoen. De eigen fabriek bleek een schot in de roos en in 2008 volgde de opening van de verwerkingslocatie, middenin het kersengebied van Zuid-Servië (SonderDux). "We begonnen weliswaar in de crisis, maar hierdoor kregen we wel een voorsprong op de concurrentie", blikt Hans terug. "Wel blijft het een grote uitdaging om gemotiveerd productiepersoneel te vinden voor de fabrieken."
Vooraanzicht van de Poolse fabriek "VidanSonder
Inkoop inzichtelijk
De wereld is, ook als gevolg van het internet, een stuk kleiner geworden", vervolgt Hans. "Onze leveranciers en klanten zoeken elkaar op. Ook dit was een reden voor de start van de eigen fabrieken. "Het wordt ons best moeilijk gemaakt door bedrijven die vanuit een zolderkamertje handel drijven en die niet verzekerd zijn tegen recalls en dergelijke. Wij maken veel meer kosten, maar uiteindelijk kunnen we ons ook onderscheiden. Zo hebben we onlangs iemand aangenomen, die fulltime bezig is met het kwaliteitsmanagement. We kopen alleen nog maar bij bedrijven die IFS-, BRC- of ISO-22000-gecertificeerd zijn. In het verleden kochten we nog veel product in China, maar we hebben daar - ondanks de vele offertes - nog maar drie leveranciers, die ook nog eens door onze eigen klanten geauditeerd zijn."
Sinds de start ligt de nadruk bij SonderJansen op rood fruit met aardbeien als belangrijkste product. "Dat zal ook altijd wel zo blijven. Wij hanteren het principe 'schoenmaker, blijf bij je leest. Ook bosbessen, rode en zwarte bessen, zure kersen, bramen en frambozen zijn voor ons belangrijke producten. Daarnaast leveren we ook rabarber, prei, pompoenen en uien. Het voordeel hiervan is dat we onze mensen in de fabrieken een jaar een inkomen kunnen garanderen", zegt Hans. "En elk jaar is weer anders. Dit jaar blijkt maar weer dat elke prijs zijn plafond heeft. Als bij een gering aanbod de prijs te hoog wordt, wordt het simpelweg niet meer gekocht."
Servische productieruimte van "SonderDux".
Gezond klantportfolio
Andere belangrijke productielanden voor SonderJansen zijn Polen, Servië, Bulgarije, Zweden, Chili en China. Nederland speelt voor rode, zwarte en blauwe bessen een bescheiden rol. "Egypte is voor ons een no-go omdat niet iedere producent het voedselveiligheidsaspect respecteert", zegt Hans. "Onze huisregel is dat al onze afnemers kredietverzekerd zijn. Met het gevolg dat we door de crisis afscheid hebben moeten nemen van de Spaanse en Portugese markt. Toch hebben we daar nooit spijt van gehad. Het heeft geresulteerd in een gezond klantportfolio met veel klanten, die binnen dertig dagen betalen. Wel zijn we sindsdien verdere markten aan gaan boren, zoals Canada en Australië."
Het laatste jaar is er veel vraag naar de producten van de pureerlijn van SonderJansen, met name van de smoothieklanten. Andere belangrijke afzetkanalen zijn de zuivelindustrie, bakkerijen en jamfabrikanten. "We beleveren grote diepvriesbedrijven in België, Duitsland en Scandinavië. Deze sector eist steeds meer. Zo is het steeds meer een voorwaarde dat het product in het land van herkomst wordt afgepakt in de eindverpakking", vertelt Hans. Een paar jaar geleden startte het bedrijf ook met het aanbieden van biologisch producten, zoals bessen, aardbeien en frambozen. "Door de recessie is de biologische markt niet makkelijke geworden. De vraag neemt niet toe. Daarentegen het aanbod ook niet."
Toekomst
De toekomst ziet Hans dan ook met vertrouwen tegemoet. "We horen niet tot de grote spelers op de markt en dat is ook geen doel voor ons, maar we willen wel een goede partner zijn voor onze klanten en leveranciers."Ook dit jaar neemt SonderJansen weer deel aan de Anuga.
Voor meer informatie:
SonderJansen
Obrechtstraat 31
5344 AT Oss
Tel: 0412-454444
Fax: 0412-454455
sales@sonderjansen.com
www.sonderjansen.com