Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Fruitsector is meer gericht op mooie presentatie producten"

WDM ziet ‘automaten-vraag’ in fruitsector stijgen

Tholen - WDM is een familiebedrijf, opgericht door Jan Wouters in 1990. Door de stijgende vraag naar verse producten en de mogelijkheid om deze bij de teler zelf aan te kopen, ontstond bij Jan geleidelijk het idee om zijn kennis op gebied van automaten met deze nieuwe trend in de hoeveverkoop te combineren. Julie, de dochter van Jan, vertelt: "Sinds ik betrokken ben bij de firma is onze prospectie van nieuwe klanten veel gerichter en systematischer ingedeeld. Ik ben drie dagen per week voltijds 'op de baan' en mijn vader en vriend behandelen de storingen en maken nieuwe toestellen klaar voor verkoop en plaatsing."

Ze merkt zeker een toename in de verkoop van automaten. "Vooral nu ons bereik is toegenomen in de verschillende provincies van België, maar zeker ook in Nederland. Dit zowel in de verkoop van nieuwe als tweedehands toestellen in de voedselsector." Volgens Julie is er in de zomer zeker een terugloop in de vraag naar aardappelautomaten. "Dit omdat de meeste telers dan andere bezigheden hebben en minder gemakkelijk thuis zijn. Dit verhindert ook om een doelgerichte prospectie te doen tijdens de zomer. Het heeft geen zin om overal folders in postbussen te steken. Ik praat liever persoonlijk met de telers om ons 'verhaal' een beetje te kaderen. Wat wel toeneemt, is de vraag naar fruitautomaten (appelen,peren, aardbeien) tijdens deze zomermaanden omdat zij dan uitkijken naar het nieuwe seizoen dat van start gegaan is of begint in september."



Vraag uit AGF-sector
De 'roots' van WDM liggen in de aardappelsector. Hiervoor is onze automaat of 'patatomat' eigenlijk ontwikkeld. Enkele jaren geleden was dit ook de enige sector waaruit de vraag voor een automaat kwam. Het is pas het laatste anderhalf jaar dat er meer en meer interesse komt uit de fruitsector. Het was met name bij de appelen en peren omdat deze nog ongekoeld aangeboden kunnen worden in een automaat. Ook de automaten voor zomerfruit nemen een vlucht, maar hier ligt de prijs vaak iets hoger omdat je sowieso moet werken met koeling om het fruit vers te houden. Daarnaast is in Nederland een enorme interesse in de verkoop van hoevevlees zowel vers als diepgevroren naar aanleiding van onze diepvriesautomaat of 'freezeomat' te Achtmaal. Wij focussen ons echter niet enkel op de boerderijsector, maar hebben ook veel vraag naar automaten voor bereide maaltijden (koud) of slaatjes en broodjes."



Juiste verlichting en plexiglas
Ze geeft aan dat de fruitsector, meer dan de aardappelsector, gericht is op de mooie presentatie van het product. "Dit aangezien consumenten niet willen inboeten aan kwaliteit als ze uit een automaat kopen. Het is belangrijk dat de klant het product goed ziet liggen en kan kiezen tussen de verschillende zakjes fruit om er het mooiste uit te halen. Daarom verkopen wij vaak fruitautomaten, die op maat met plexiglas uitgerust zijn zodat je goed in ieder vakje kunt kijken. Hier speelt ook het belang van de juiste kleur LED-verlichting (wit licht) om je product het best te belichten. Daarnaast is het belangrijk dat de vakjes voor aardappelen tot 10kg ook breder gemaakt werden omdat meer en meer boeren aardappelen verkopen in papieren zakken. Dit is veel klantvriendelijker, maar deze zijn vaak breder dan de netzakjes. Op deze vraag speelden wij probleemloos in en ontwikkelden een standaardmodel dat vanaf nu tien centimeter breder is."



Op maat van de klant
"Dit jaar hebben wij ontdekt dat vooral in de aardappelsector het erg belangrijk is om de automaat achteraan te vullen. De automaat wordt dan ingebouwd in de muur en de boer vult de vakken achteraan en leegt ook de betaalterminal achteraan. Dit is veel inbraakveiliger. Daarnaast is er de ontwikkeling van onze diepvriesautomaat, die ingezet kan worden voor verschillende producten. Zo hebben we al toestellen verkocht aan hoeveslagers, maar evengoed aan poeliers, die er hun hele kippen diepgevroren in aanbieden. Het meest concurrentiële voordeel dat wij hebben is onze 'costumizing'. Wij streven ernaar in te spelen op de wensen van de sector, die we bedienen. We zijn misschien niet de grootste, maar dit laat ons toe niet enkel te werken met 'standaardmodellen' met afmetingen die vaststaan. Wij denken dat dit maatwerk ons als bedrijf uniek op de markt maakt. Onze diepvriesautomaat en aardappelautomaat met achtervulling zijn hiervan het beste voorbeeld."



Gezondheid

Eerst was de verkoop van boerderijautomaten een klein onderdeel van onze automatenverkoop, maar sinds de heisa rond volksgezondheid een aantal jaren geleden is mijn vader zich gaan enten op de gezonde landbouwbedrijven. Eerst was de vraag nog twijfelachtig en leek het alsof de automaat meer een luxeproduct was, dan een noodzaak, maar steeds meer realiseren landbouwers en fruittelers alom dat deze automaat kan helpen om hun thuisverkoop rendabel te maken. Waarom nog tijd investeren in het manueel verkopen van aardappelen als een automaat dit voor je kan doen? Dit idee speelt meer en meer bij de boeren uit diverse sectoren. Uiteraard moet je altijd rekening houden met de menselijke en sociale factor van de hoeveverkoop en daarom raden wij vele boeren niet te stoppen met de thuisverkoop, maar deze op gerichte tijdstippen samen met de automatenverkoop te laten lopen. Zo kunnen klanten die behoefte hebben aan een babbel of het sociale contact toch hun hart ophalen zonder de klant met weinig tijd, die uit de automaat kan kopen, te hinderen. De landbouwer tevreden, de klanten tevreden en zo hoort het. Wij merken dus dat de verkoop en de vraag erg toeneemt en door in te spelen en te luisteren naar de suggesties en ervaringen van de automatenhouders evolueren wij steeds meer en ontwikkelen we meer gerichte toestellen voor ieder product."

Nieuwe sectoren
"We zijn nu volop bezig om onze vleesautomaten of diepvriesautomaten te optimaliseren zodat we ons voor 100% kunnen richten op de vleessector. Daarnaast lonken ook andere sectoren los van de landbouw met producten die zich perfect lenen tot automatenverkoop en in het najaar is de plaatsing ervan een feit."

Voor meer informatie
WDM NV
Julie Wouters
Steenweg op Gierle 146
2300 Turnhout - België
M: +32 - 499126722
info@wdmv.be
www.wdmv.be