Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldwijde uitdagingen voor citroenexporteurs

Al geruime tijd overtreft het wereldwijde aanbod van citroenen de vraag. "De verstoring van het evenwicht tussen vraag en aanbod heeft een complexe cyclus gecreëerd en heeft impact op de winstgevendheid in de hele sector", zegt Bernabé Padilla, commercieel manager bij het Argentijnse Citromax. De heropening van de Amerikaanse markt voor Argentijnse citroenen enkele jaren geleden was significant nieuws en hoewel het nieuwe exportmogelijkheden bood, heeft het de druk op het aanbod niet veel verminderd. "Het heeft vooral Argentijnse citroenen omgeleid van de ene naar de andere bestemming", zegt hij.

Belangrijkste exportmarkten
De grootste markten voor de citroenen van Citromax zijn de VS en de EU, waar Italië, Polen, Griekenland en Frankrijk de voornaamste bestemmingen zijn. De export naar deze landen heeft de afgelopen jaren uiteenlopende paden gevolgd. "Terwijl de export naar de EU jaarlijks is afgenomen, zijn de volumes bestemd voor de Verenigde Staten gestegen", deelt Padilla mee.

Voor het komende seizoen variëren de verwachtingen afhankelijk van de markt. In Europa wordt druk op de volumes verwacht door de komst van fruit uit verschillende overzeese herkomsten, waaronder Zuid-Afrika. Bovendien is Spanje een concurrent met zijn Verna citroenen. Turkije kan ook de markt beïnvloeden in jaren waarin het land zijn seizoen kan verlengen en recentelijk zijn Egypte en Zimbabwe opgekomen als concurrenten.

In de VS komt de concurrentie van Californië, Chili en Mexico. "Dit seizoen kan Californië echter te maken krijgen met een kleinere oogst vanwege het weer. Het zou kansen kunnen bieden voor andere exportlanden zoals Argentinië en Chili. Een lagere opbrengst in Californië leidt mogelijk tot meer evenwicht tussen vraag en aanbod."

China is een grote consument van citroenen, maar de vraag naar het Argentijnse product is niet groot vanwege het binnenlandse aanbod. Daarnaast beperkt de eis tot koudebehandeling de export van Argentinië naar China. "Een koudebehandeling heeft vaak een negatief effect op de kwaliteit van het fruit bij aankomst", merkt Padilla op. Andere afnemers zijn onder meer Canada, Azië en het Midden-Oosten. Echter, ze worden voornamelijk bevoorraad door Zuid-Afrika en China.

"Ondanks de concurrentie vertrouwen we erop dat onze citroenen zich in de markt onderscheiden. We blinken uit in verantwoorde teeltpraktijken en beschikken over de nodige certificeringen. We leveren fruit dat is geteeld met respect voor het milieu."

Gevolgen van de recente regenval op het exportpotentieel
De oogst in Argentinië stond oorspronkelijk gepland voor direct na Pasen. "Echter, regenval heeft geleid tot een vertraging van minstens twee weken en ik verwacht niet dat er aanzienlijke volumes zullen worden verscheept vóór mei", zegt Padilla. Het is moeilijk om voorspellingen te doen over exportvolumes vanwege de regenval tijdens het groeiseizoen. De afgelopen drie seizoenen was het droog in de lente, maar deze keer heeft het behoorlijk veel geregend in oktober en november. Hoewel de opbrengst stabiel blijft, is het mogelijk dat niet alle fruit voor de export geschikt is.

Voor meer informatie:
Bernabé Padilla (Commercieel Manager)
Citromax Fresh Fruit Division
Tel: +54 9 3815 27-3453 (Argentinië)
bpadilla@citromax.com.ar
www.citromax.com

Publicatiedatum: