Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Containeroverslag stijgt met 8,6 procent ten opzichte van jaar eerder bij haven van Antwerpen

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp-Bruges bedraagt in het eerste kwartaal van dit jaar 70,4 miljoen ton, een stijging van 2,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. "In een nog steeds complexe geopolitieke en macro-economische context, bevestigt deze groei, die wordt gedreven door de opnieuw stijgende containeroverslag, de weerbaarheid van de haven', zo meldt het havenbedrijf.

Nadat in 2023 economische onzekerheid en inflatie zorgden voor een wereldwijde vertraging in de vraag naar containervervoer, trok vanaf februari de containeroverslag opnieuw aan, met in maart zelfs de beste maandoverslag sinds maart 2021. Dit resulteert in een stijging van de totale containeroverslag met 8,6% in ton en 6% in TEU (3.287.000 TEU), in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023. In 2023 nam het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges in de containerbehandeling in de Hamburg – Le Havre Range met 0,3%-punt toe tot 29,9%.

De overslag van vloeibare bulk houdt relatief goed stand met een lichte daling van 0,9%, waarbij de afvoer toeneemt met 4,2%, maar de aanvoer daalt met 4,1%. Groei is er voor de overslag van stookolie (+25,2%), benzine (+12,1%) en LNG (+10%). En hoewel de competitiviteit van de Europese chemische industrie onder druk blijft staan omwille van de hoge kosten voor energie, grondstoffen en arbeid, neemt de overslag van chemicaliën en nafta door een herstellende vraag toe met respectievelijk 5,2% en 12%. De overslag van diesel vertoont een daling (-40%), evenals die van LPG (-11,5%) en vloeibare brandstoffen (-11,4%).

In het eerste kwartaal van 2024 liepen 4.855 zeeschepen de haven aan, een daling van 1,8%. De bruto tonnenmaat van deze schepen daalde met 2,4%.

Weerbaar en futureproof
Dat de kwartaalcijfers een stijging tonen ondanks het zwakke economische klimaat, is een bevestiging van de weerbaarheid van Port of Antwerp-Bruges, die ook in uitdagende tijden blijft pionieren en investeren om de haven toekomstbestendig te maken.

Voor duurzame groei moet de haven de allergrootste containerschepen kunnen ontvangen. De diepgang van 16 meter die daarvoor nodig is werd onlangs door het eerste containerschip gerealiseerd. Bovendien werd in maart een nieuw record gevestigd van het grootste containervolume behandeld op één schip, op de MSC China met 26.201 TEU.

De eerste demoprojecten die bevestigd zijn voor NextGen Demo, de innovatiehub die deel uitmaakt van NextGen District, zullen een belangrijke bijdrage leveren aan de energietransitie en circulariteit in de haven. Net zoals het Warmtenet Antwerpen Noord, het eerste 'open access' warmtenet in België dat koolstofvrije warmte levert.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: "Dat we als wereldhaven in het middelpunt staan van aanhoudende uitdagingen, werd afgelopen kwartaal opnieuw duidelijk. De perikelen in de Rode Zee dwongen containerrederijen om veiligheidsredenen om op de Oost-Westroutes om te varen via Kaap de Goede Hoop met verstoringen in de logistieke ketens en pieken en dalen in aankomsten van containerschepen tot gevolg. Dat vergde aanpassing van alle betrokken partijen, maar omvaren werd al snel het 'nieuwe normaal'. Dat we desondanks opnieuw groei kunnen neerzetten, bewijst onze weerbaarheid in onvoorspelbare tijden."

:"De stijging in de kwartaalcijfers - met in maart zelfs de beste containeroverslag in drie jaar - bewijst dat onze haven een weerbare wereldhaven is. Eén die ondanks uitdagende tijden bovendien blijft innoveren en investeren. Port of Antwerp-Bruges is dan ook een ambitieuze pioniershaven. Als economische motor van Vlaanderen zetten we samen met onze bedrijven vol in op duurzame groei. Afgelopen kwartaal uitte zich dat onder andere in de eerste methanolbunkering van een diepzeeschip, in een nieuw record met het grootste containervolume behandeld op één schip en de aankondiging van nieuwe initiatieven op onze innovatiehub NextGenDemo", zo meldt Annick De Ridder, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges.

Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: "Deze cijfers en het nog steeds groeiende marktaandeel van het containersegment ten opzichte van de andere havens in de Hamburg-Le Havre range zijn het beste bewijs van de toegevoegde waarde van de fusie en de twee complementaire havenplatformen. Als fusiehaven blijven we samen met de industrie ook essentiële stappen in de energietransitie zetten, op weg naar een klimaatneutrale haven in 2050. ​ De walstroominstallatie die tegen 2026 operationeel zal zijn op onze cruiseterminal in Zeebrugge is daar een mooi voorbeeld van."

Bron: Port of Antwerp-Bruges

Publicatiedatum: