Sinds 2022 moet Zuid-Afrika de naar de EU geëxporteerde sinaasappelen onderwerpen aan een koudebehandeling om de introductie van plagen te voorkomen. Deze regelgeving heeft de export naar Europa aanzienlijk doen dalen.
Zuid-Afrikaanse telers en exporteurs worden door deze maatregel geconfronteerd met uitdagingen zoals stijgende kosten en vertragingen in het transport. Het heeft geleid tot een daling van 21% in de export naar Europa in 2023/2024, na een reductie van 9% in 2022/2023 en 11% in 2022, het jaar waarin de koudebehandeling werd ingevoerd.
Naast deze behandeling heeft de Europese Commissie de inspecties in de havens verhoogd, een lang gekoesterde eis van de citrustelers in Castellón en Valencia om de binnenkomst van zieke gewassen te voorkomen. Hoewel de huidige regelgeving alleen van toepassing is op sinaasappelen, zijn de gevolgen al tastbaar.
Gezien de situatie zoekt de Zuid-Afrikaanse sector naar manieren om de transportkanalen te versterken en de aanwezigheid op de Europese markt te verbeteren. Onderdeel van deze strategie omvat overeenkomsten met twee extra rederijen, MSC en Hapag-Lloyd, om het transport naar Duitsland, Nederland en Noord-Europa te vergemakkelijken. Daarnaast verkent Zuid-Afrika de mogelijkheid om de markt uit te breiden naar Azië, specifiek naar India en China.
Op de bij de Wereldhandelsorganisatie ingediende klacht heeft Zuid-Afrika geen gunstig antwoord ontvangen, waardoor de fytosanitaire maatregelen ook in 2024 blijven gelden. Het is interessant te vermelden dat, terwijl Zuid-Afrikaanse exporteurs moeilijkheden ondervinden met de koudebehandeling in Europa, deze maatregel voor export naar de Verenigde Staten zonder noemenswaardige problemen is aangenomen.
Toch staat de Valenciaanse citrussector nog steeds wantrouwig tegenover de naleving door Zuid-Afrika van de koudebehandeling. Het heeft zelfs meerdere keren de binnenkomst van plagen op Zuid-Afrikaanse sinaasappelen in Europa aangeklaagd. De sector dringt er bij de EU op aan om het toezicht te verhogen in alle Europese havens, gezien de perceptie dat Zuid-Afrikaanse exporteurs de Spaanse havens liever vermijden vanwege de strengere controle.
Bron: castellonplaza.com