Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Er lijkt nog wel wat verwacht te worden in de perenhandel"

"We verwachten volgend jaar met Rubis Gold weer in volume te verdubbelen"

Tholen - Voor de Rubis Gold appelen zit het seizoen er weer op bij Devos Group. Het bedrijf uit het Vlaamse Bekkevoort zet de laatste jaren steeds meer in op de gele en knapperige variëteit en dit jaar konden ze hierbij voor het eerst werken met een productie van in totaal zo'n 400 ton. "Het is voor ons op alle manieren ook nog een leerproces, maar samen met onze partners, zowel in teelt als verkoop, schrijven we verder aan wat een mooi verhaal kan worden. Aan het einde van de rit kunnen we toch wel spreken van een zeer positief seizoen", vertelt Louis De Cleene van Devos Group.

Vanaf 1 januari hebben de appelen in de Belgische schappen gelegen en ondanks dat de gele appel nog altijd aan herkenning moet winnen in Noord-Europa ziet de handelaar dat dit seizoen een stap was waar ze op kunnen voortborduren. "Wij zijn de afgelopen jaren steeds omhoog gegaan in productievolume, maar al onze vaste klanten, die er vanaf het begin bij waren, zijn qua omzet met ons mee gegroeid. Al met al kunnen we zelfs zeggen dat we bij een grotere productie ook alles hadden kunnen verkopen. En dat is in deze beginjaren toch wel wat je hoopt. We zijn gestart met het verkopen van de 'dikkere' maten, voor de schaaltjes van 6, maar toen deze op waren, hebben we ook de 'kleinere' maten op voorraad allemaal onder andere verpakkingen kunnen verkopen en zelfs dit sloeg beter aan dan verwacht."

Sneeuwstorm
"Indien wij als bedrijf onze job goed doen en alles onder controle hebben, van het veld over de frigo tot de sortering en marketing, heeft dit seizoen toch bevestigd dat de knapperige, smaakvolle en droge appel teweeg kan brengen wat wij er vanaf het begin van verwacht hadden", vervolgt Louis. "Wij willen het eerst zelf onder de knie hebben, zowel de teelt als de handel. Enkele van onze beste telers hebben intussen ook al Rubis Gold geplant, maar hoofdzakelijk is het op onze eigen gronden dat we voorlopig nog produceren. Voor ons ligt er nu dan wel de grote verantwoordelijkheid om dit proces ook daadwerkelijk goed aan te pakken natuurlijk en die potentie eruit te halen. Ik denk dat je deze verantwoordelijkheid altijd hebt als bedrijf in een soortgelijke situatie."

Een volledige goednieuwsshow was het overigens niet, zo verzekert Louis. "Begrijp me niet verkeerd, er zijn zeer veel dingen goed gelopen, maar er zijn ook zaken anders gelopen zijn dan we wilden. Zo hadden we samen met Lidl een grote promo ingepland met Studio 100, maar dit was misschien wel de slechtste week van het seizoen qua omzet in de retail. Uiteindelijk was alles afgenomen wat we ingepland hadden, maar de verwachting was dat we echt konden gaan knallen en dat is helaas uitgebleven. Daar moet je eerlijk in zijn. Grootste reden was dat die week precies de hevige sneeuwstorm door het land raasde, waardoor veel mensen besloten die week maar even niet naar de winkel te gaan."

Rubis Gold-sap?
"Daarnaast hebben we ook een beperkt volume naar de industrie moeten rijden omdat we twee percelen te laat geplukt hadden. Dat hoort er natuurlijk ook allemaal bij. Zeker in dit geval, waarbij we het merk enkel op de beste manier in de markt willen zetten. Dan ben je zeer kritisch op de kwaliteit die je de markt in brengt en vallen er sneller percelen af die niet aan deze eisen voldoen. We hebben dan maar van de nood een deugd gemaakt en zo een testje gedaan met het maken van ons eigen sap van de Rubis Gold. Normaal gaat het per wagen naar de fabriek en weet je niet waar het belandt, maar we hebben samen met een collega-teler geëxperimenteerd met het persen, wat tot een bijzonder smakelijk sap leidde. Wellicht zullen we hier in de toekomst nog wel eens meer mee gaan doen."

Ondanks dat ze dus nog midden in een leerproces zitten, verwacht de handelaar de volumes in de komende jaren uit te breiden. "Veel bomen zitten nog in de eerste groei-jaren, dus in de komende jaren verwachten we aan de toenemende vraag te kunnen voldoen. Er wordt door verschillende partijen aan onze mouw getrokken, in teelt en handel, ook vanuit het VK en Scandinavië. Normaal gezien hebben we voor volgend jaar weer het dubbele aan volume. Uiteindelijk kunnen we toch wel spreken van weer een mooi seizoen, waarbij de Noord-Europese markt warm begint te draaien voor de gele appel. Daar kunnen we op voortborduren."

Overzeese concurrentie peren
Kijkend naar de huidige situatie in de peren verwacht Louis dat het seizoen ook op een positieve manier door de laatste maanden van het seizoen kan komen. "De Conference hebben over het algemeen toch wel een goed jaar gehad en normaal gesproken gaat het ook zo eindigen. De vraag is gebleven. Toch zie je traditiegetrouw dat in deze periode een aantal lijntjes wegvallen die op importfruit overstappen. Dat wordt echter opgevangen door het feit dat er ook minder volume op de markt voorhanden is. Hetgeen er nog is, wordt dan verdeeld over de lijnen die doorlopen. Dat is niet abnormaal en houdt de markt in balans richting de zomermaanden. Je ziet nu dat de prijzen zachtjes op een gezonde manier weer wat aan het stijgen zijn."

"Wel valt op dat de peren in palox zeer duur worden verkocht. Maandag gingen ze nog voor €1,18 en zelfs €1,19 per kg, zag ik. Dat wil zeggen dat er toch nog wel het één en ander wordt verwacht vanuit de handel. Zelf zitten we goed op schema. We weten precies wat we nog moeten verkopen in de komende maanden en hebben daar de juiste peren voor voorzien. Alles is ingepland." Angst voor de overzeese concurrentie heeft hij dan ook niet. "Die concurrentie is er altijd wel. Overzees is er altijd wat positief en negatief. Dan zijn er weer kwaliteitsproblemen, dan te weinig volumes en dan is de smaak niet goed. Uiteindelijk blijft er voor velen een voorkeur voor de Conference, nog steeds een echte klassieker en de favoriet van vele consumenten, dus we hopen de laatste maanden op een mooie manier door te komen en kijken daarnaast uit naar de start van de kersen", besluit Louis.

Voor meer informatie:
Louis De Cleene
Devos Group
Eugeen Coolsstraat 66
3460 Bekkevoort - België
+32 473 21 58 76
info@devosgroup.com
www.devosgroup.com