Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitse vertical farm probeert evenwichtig te groeien

De start-up Potager Farm heeft met hulp van de Greenman Group een vertical farm opgezet aan de rand van Oost-Berlijn. Een voormalige autoreparatiewerkplaats is omgebouwd tot een vertical farm. Aan het eind van het jaar wil het bedrijf drie torens operationeel hebben.


Dagelijkse controle

"We zijn op dit moment druk bezig met het optimaliseren van onze dagelijkse teelt. Op die manier kunnen we met een goede prijs ons positioneren als nieuwe leverancier op de markt. We willen evenwichtig groeien. We richten ons in eerste instantie op Business to Business-verkoopkanalen, maar staan ook open voor Business to Consumer-samenwerkingen in de toekomst. Daarbij maken we gebruik van het uitgebreide netwerk van de Greenman Group," vertelt Bo Repplinger, Manager bij Potager Farm.


Bo Repplinger en Yoko Fedele

Met één kweektoren hebben ze in eerste proeven een opbrengst van 1,67 kg/m² waterspinazie gerealiseerd in 18 dagen. Vertical farms kunnen de groeicyclus van planten versnellen tot wel 53%. Dat is afhankelijk van het type gewas. Potager Farm teelt momenteel verse kruiden, sla en eetbare bloemen voor Berlijn.

Bo reflecteert op de geschiedenis van Potager Farm. "Het plannen van de faciliteit duurde meer dan een jaar." De bouwfase duurde zes maanden. Wat betreft de verkoop is Bo optimistisch over de toekomst.

"We hebben relaties opgebouwd, lokale bedrijven bezocht en gratis monsters aan chefs, restaurants en de gemeenschap gegeven," reflecteert hij. Op dit moment leveren ze regelmatig aan lokale restaurants en hotels. Ze zijn momenteel in gesprek over verdere zakelijke mogelijkheden.

Eetbare bloemen klaar voor de oogst

Het lokale publiek opvoeden
De overtuiging van Potager Farm draait om transparantie en betrokkenheid van de gemeenschap. Bo: "Het is vrij gebruikelijk voor iedereen om producten te importeren en exporteren. Tijdens Covid-19 kwam echter aan het licht hoe fragiel onze toeleveringsketens zijn." Sinds hun oprichting heeft Potager Farm zich ingezet voor lokale zaken. Het wil een verbinding creëren tussen lokale consumenten en de vertical farm.

Basilicum

"We willen een voorbeeld zijn en de volgende generatie van milieubewuste consumenten opvoeden en inspireren. We willen Berlijn van voedsel voorzien. Daarbij geeft het de voorkeur aan samenwerkingen met restaurants en hotels volgens hun waarden," benadrukt Bo.

Voor meer informatie:
Potager Farm
media@yes-and.io
https://potager.farm

Publicatiedatum: