Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Afrika: Citrusstart geeft goed gevoel

Vanuit het perspectief van 32 jaar in de citrusbranche zegt Joseph Raspel, COO bij Unipack Fruit, dat het nieuwe Zuid-Afrikaanse seizoen hem een goed gevoel geeft.
"Ik ben optimistisch over het komende seizoen. De eetkwaliteit is goed, wat gebruikelijk is voor ons, maar ook de externe kwaliteit is uitstekend. Het levert ons weinig klasse II op", vertelt Raspel. "We zien heel weinig beurse plekken door windvlagen en het percentage klasse I product is hoog, rond de 90%."

Een derde van de Satsuma's zijn al verpakt. Het is een afnemende categorie voor Unipack: dit jaar verpakken ze slechts 1.300 kratten. Ze hebben al enkele citroenboomgaarden op het oog om te plukken, maar het is nog even wachten tot het fruit droogt na de welkome regen van het voorbije weekend.
Tegen week 18 zullen 600 medewerkers citrus verpakken, gesorteerd op in totaal 22 lijnen. Het meeste fruit wordt geoogst op de teeltbedrijven van de twee eigenaren van Unipack, Stephan Bruwer en George Hall. De familie van George Hall was een van de eersten die clementines en mandarijnen in de West-Kaap plantte, een goed overwogen beslissing, zo blijkt. Clementines en mandarijnen vormen tegenwoordig 70% van hun portfolio.

Onder de merknaam Cape Gold en Mandarinman worden de clementines en mandarijnen verkocht in de Verenigde Staten, het VK, Europa en de rest van de wereld door Dibanisa Fruit, de marketingafdeling van Unipack, met vestigingen in Zuid-Afrika, Nederland en de Verenigde Staten.



In Europa wordt het citrus onder het merk Naartjie Man afgezet, een naam die aanslaat bij de Nederlandse en Belgische retail. "Ze zijn er misschien niet bekend met het Afrikaanse woord 'naartjie', maar de kopers weten dat het garant staat voor uitstekende clementines en mandarijnen", zegt hij. In het zuiden van Afrika neemt de Botswaanse retailer Choppies hun Naartjie Man fruit mee naar Gauteng en over de grens naar Botswana, Namibiƫ en Angola.

Pitloze citroenen
In de VS gaat het fruit van Unipack onder het merk Peelz naar mainstream programma's met eersteklas retailers. De citroenen worden van week 15 tot en met week 36 geoogst. Unipack is een van de grootste pakstations voor citroenen in Zuid-Afrika.

"We hebben het 2PH ras, een pitloze citroen, aangeplant voordat licenties werden toegekend. Ze worden allemaal op de markt gebracht onder het merk CapeGold."

Hij merkt op dat terwijl pitloze citroenen slechts ongeveer 6% van de teelt in Zuid-Afrika uitmaken, iedereen er naar op zoek is. "Ook in de Britse retail zijn we goed gepositioneerd met de pitloze citroenen."

Sterk pruimenseizoen
"We zijn het op een na grootste pruimenpakstation van het land, we hebben dit seizoen 13.000 kratten verpakt. Aan het einde van de week zullen we waarschijnlijk de laatste pallets uit de koeling halen."

Unipack verpakt 26 steenfruitrassen, waaronder vele interspecifieke pruimen. Het gros wordt op slechts 5 kilometer van het pakstation geteeld.



Raspel merkt op dat steenfruit ongeveer 10% van de omzet bij Unipack uitmaakt. Een groot deel van de pruimen is nog onderweg naar overzeese markten. "De eerste aankomsten geven je altijd een idee van hoe het seizoen zal zijn. We hebben niets veranderd aan wat we in het begin hebben gedaan, dus er zouden goede aankomsten moeten zijn tot het einde. De Zuid-Afrikaanse pruimen winnen aan populariteit vanwege hun geweldige eetkwaliteit."

In het pakstation wordt elf maanden per jaar gewerkt. Het personeel heeft dus jaarrond werk en het bedrijf kan enorm besparen op het trainen van nieuw personeel. Talenten blijven behouden en groeien nog verder in hun job. "We volgen ons eigen pad en proberen uit de mainstream te blijven", besluit Raspel.

Voor meer informatie:
Joseph Raspel
Unipack Fruit
Tel: +27 23 6151290 (Zuid-Afrika)
info@dibanisafruit.co.za
www.unipack.co.za

Publicatiedatum: