Waarom zijn de netten waarin sinaasappels of mandarijnen worden verkocht rood van kleur? De voornaamste reden hierachter is marketing. Het gebruik van een rood net zorgt ervoor dat de vrucht er levendiger uitziet, wat klanten aantrekt. Dit visuele fenomeen staat bekend als de 'Munker' of 'Munker-White' illusie, waarbij overlappende vormen (lijnen en cirkels) en kleuren worden gebruikt, waarbij één vorm onvermijdelijk meer opvalt dan de andere. In dit geval wordt gespeeld met de lijnen van het net en de ronde vorm van de vrucht. De rode kleur van het net zorgt ervoor dat de oranje kleur van de sinaasappel meer opvalt en helderder lijkt.
Dit effect wordt veroorzaakt doordat onze hersenen kleuren waarnemen als een geheel in relatie tot de kleuren van de omringende elementen. Sommige neurowetenschappers speculeren dat dit fenomeen optreedt als gevolg van neuronale signalen die kleurinformatie naar ons gezichtsveld brengen, waardoor er tussenliggende pigmenten ontstaan die onze hersenen misleiden.
In Nederland, België en sommige andere plaatsen worden perssinaasappels verpakt in groene netten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Spanje, waar alle sinaasappels in rode netten worden verpakt, zoals bij Mercadona. Hoewel er onderscheid wordt gemaakt tussen perssinaasappels en handsinaasappelen, gebeurt dit niet aan de hand van de kleur van de netten, maar eerder aan de hand van de naam of afbeelding. Dit geldt ook voor Carrefour en andere supermarktketens in Spanje.
Bron: Spanje Vandaag