Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Internationale Vrouwendag 2024

AGF'sters over werken in een mannenbranche

Tholen - Vandaag is het Internationale Vrouwendag. Binnen de AGF-sector is het aandeel vrouwen op commerciële en directiefuncties beperkt en daarom zetten wij in ons maandblad Primeur telkens een AGF'ster in het zonnetje. Hieronder de AGF-ster uit die we in het afgelopen jaar hebben geïnterviewd.

Hoe ervaren zij het in deze mannenwereld? Zijn die verschillen helemaal geen issue of kan het wat relaxter? Hieronder een aantal observaties van AGF'ster die afgelopen jaar in Primeur stonden. Wil je ook meewerken aan deze rubriek, of wil je iemand tippen? Stuur dan een mailtje aan marjet@agfprimeur.nl


Geeske van Wijk, Ambiona:
"De handel ligt je of ligt je niet. Misschien kun je het deels leren via een opleiding, maar je moet het vooral leuk vinden om te doen." Dat je je in de zakenwereld hard moet opstellen, is volgens Geeske een misperceptie. "Om goed te onderhandelen is empathisch vermogen nodig. De eerste vraag is: "Wat kan ik voor je doen?" In mijn ervaring is de AGF geen harde wereld, maar een waarin het draait om vertrouwen. Je moet je betrouwbaar opstellen en open kaart spelen. In de bemiddeling werk ik daarom altijd in een driehoeksverhouding. De klant weet van welke telers het product komt, en andersom weet de teler wie de klant is. Uiteindelijk gaat het erom dat beiden tevreden zijn. Samen kom je verder, een deal mag niet ten koste gaan van de een ten opzichte van de ander, daar bereik je uiteindelijk niets mee."

Katja Kamp, Country Manager Koppert Cress: "Mijn ervaring is dat mannen AGF eerder benaderen als koopwaar, terwijl vrouwen zich richten op de bredere impact van voeding op gezondheid, welzijn en klimaat," legt Katja uit. "Als het gaat om het welzijn van de planeet en onze gezondheid is het verhogen van de AGF-consumptie de richting die we op moeten, maar in de sector lijkt het geen issue. Ik pleit al jaren voor meer groenten en fruit op het bord tijdens beurzen, congressen en evenementen in Duitsland, maar de gerechten worden nog steeds gedomineerd door vleesgerechten. Als we willen dat mensen meer groenten en fruit eten, dan moeten we het ook als sector zelf meer eten."

Ioana-Magdalena Rinzis van Proganic en Pro4Agri ziet de groente- en fruitsector niet als een wereld waarin mannen domineren. Integendeel, ze ziet het meer als een domein waar vrouwen kunnen schitteren. "Vanuit een strikt professioneel oogpunt geloof ik dat wat een man doet, een vrouw kan doen. Ik zie de groente- en fruitwereld meer als een vrouwenwereld, omdat een vrouw zich snel kan aanpassen en zichzelf opnieuw kan uitvinden." In de handel kan het soms lastig zijn, maar dat is geen probleem. "Iedereen heeft zijn eigen karakter en manier van zijn. Soms stuit je op weerstand en dan hangt het ervan af hoe je de situatie aanpakt en op welke manier, dat vraagt om flexibiliteit."

Maud Bakker, Direct Source InternationaI: "Vanaf mijn 13e jaar heb ik vijf jaar lang bij de bakkerskraam op de markt gewerkt. Op de markt leer je écht wat aanpakken is en na een paar jaar werken kan je goed je mannetje staan in zo'n mannenwereld," vertelt Maud lachend. Die ervaring kwam goed van pas in haar carrière in de accountancy en in de AGF waar mannen flink in de meerderheid zijn. "Ik zie het niet zo dat mannen meer geschikt zijn voor de AGF dan vrouwen; wat ik wel merk, is dat door de lange werkdagen, intensieve betrokkenheid bij klanten en leveranciers en de druk die in de commercie komt kijken, het logisch is dat dit werk lastig te combineren is met de verantwoordelijkheid voor een gezin. Wij zitten bij DSI met het hele commerciële team aan één tafel, en hier zit ik samen met een naamgenootje (M. Bakker) als enige twee vrouwen tussen de mannen. Maar er zijn natuurlijk nog meer vrouwen betrokken bij de commercie, in de vorm van marketing, administratie, operations etc."


Alissa Greydanus, Greydanus Aardappelgroothandel en Transport:
"Op kantoor? Nee, daar moet ik niet aan denken!" Alissa werkt echt in een mannenwereld. Er is één vrouwelijke collega, die, als de nood aan de man is, ook wel komt meehelpen in de loods, maar verder zijn alle collega's van het mannelijke geslacht. "Ik ben niet anders gewend en het is best gezellig hoor, al zitten ze in de pauze veel op hun mobiel, maar ik eigenlijk ook wel," bekent Alissa. Wat een heel gezellig moment is op het bedrijf, is de vrijdag, want dan bakt Alissa friet voor iedereen. "Ik test dan de fritesaardappelen of ze geschikt zijn om te
bakken en of ze lekker zijn. Dus daar kan iedereen van meeprofiteren."
foto: Alissa met (vlnr) oom Klaas, broer Jacob en vader Cor Greydanus

Dat er meer mannen dan vrouwen werkzaam zijn binnen de AGF kan Amy de Rijcke Sourcing & Sales, Fruit Freshi en Bio Freshi beamen, maar ze ziet ook verandering komen. Het aandeel vrouwen in verkoopfuncties is nog wel klein. Dat heeft waarschijnlijk eerder te maken met het feit dat de AGF zo enorm dynamisch is, dan met ambities van vrouwen, denkt Amy. Die dynamiek is iets wat haar enorm aantrekt in de AGF, maar het maakt het combineren van werk en gezin wel ingewikkeld. Wat ook niet helpt is dat veel mensen de AGF-handel niet herkennen als vakgebied. Amy: "Op een verjaardag moet ik altijd uitleggen wat voor werk ik doe. Veel mensen weten niet welke wereld achter de producten in het AGF-schap zit. Ik denk dat het helpt als de branche, inclusief de vele kansen en mogelijkheden, meer in beeld wordt gebracht binnen opleidingen, bijvoorbeeld bij een opleiding commerciële economie."

Roos van Vugt, Regional- and Country manager Benelux/France NNZ: "In de AGF valt me op dat er met zoveel passie gewerkt wordt. Door de hele keten heen werken mensen elke dag weer keihard voor kleine marges. Een teler die met bloed, zweet en tranen bezig is met mooie producten, maar ook een verpakker die elke dag alles inzet om het product zo goed mogelijk bij de supermarkt te krijgen. Echt bewonderenswaardig hoe er gewerkt wordt. Het is centenwerk en retail heeft daarin veel macht. Dat maakt het pittig."

"Verkoop van groenten en fruit is helemaal mijn ding" Het hele spelletje, de dynamiek van de business, geeft mij een enorme energie boost. Ook is geen dag hetzelfde. De dagen vliegen eigenlijk altijd voorbij, ik ga iedere dag met heel veel plezier naar mijn werk. Voor ik het weet, is het alweer vrijdag", vertelt Rosalie Persoon, Accountmanager Dutoit Europe. Waar ze het meest trots op is? "Dat wij ervoor zorgen met z'n allen, dat de consumenten eten op hun bord hebben liggen. De beste kwaliteit voor een eerlijke prijs. Altijd als ik in de supermarkt ben, zowel in het binnen- als buitenland, loop ik even langs de groente- en fruitafdeling om te kijken wat er allemaal in de schappen ligt," besluit Rosalie.

Andrea Crevits, Proganic ziet de AGF-sector in het geheel niet als een mannenwereld. Dagelijks en wekelijks heeft ze te maken met andere vrouwen en het commerciële team van Proganic bestaat ook in de meerderheid uit vrouwen. "Eigenlijk heb ik nog nooit nagedacht in termen van man/vrouw. We zijn een uitgebalanceerd team qua sterke en zwakke punten. We zijn een klein hecht team dat heel goed samenwerkt en fijne collega's spelen een belangrijke rol in hoe je het werk ervaart." Andrea's tip voor vrouwen die aan de slag willen in de AGF-sector: "Als je je zinnen ergens op zet, lukt het. Ik denk dat alles in het leven afhangt van je aanpak. Voor mij is de sleutel tot succes om volhardend te zijn. Als het vandaag tegenzit, betekent dat niet dat dat morgen ook zo is. Het is altijd belangrijk om relevant en top of mind te blijven."



In 2021 namen Martine Lisseveld-Reijngoudt en haar man, die ook al langere tijd werkzaam was bij Reijnpack, het stokje over van haar vader Rien. De nieuwe rolverdeling tussen vader, dochter en schoonzoon moest zich settelen. "De gedachte dat hij hier niets meer zou betekenen, was best heftig. Mijn vader en ik hebben beiden een duidelijke mening en visie. In de dagelijkse handel werkt dat niet." In de witlofmarkt heeft Reijnpack een eigen, sterke positie ingenomen. "Er moet een goede verkoopprijs tegenover onze kostprijs staan. Willen ze dat niet betalen, dan blijft de witlof hier. Er zijn partijen die uiteindelijk toch door de knieën gaan om van hun handel af te zijn maar dat is uiteindelijk slecht voor de hele sector. Wij leveren een prachtig product, we weten wat het moet kosten en dat moet gewoon een eerlijke prijs opleveren."
Foto: Martine, Wiljan en Rien van Reijnpack BV


Henriët van der Wal, Postuma AGF
besloot na ruim 16 jaar te hebben gewerkt in de gehandicaptenzorg om zich te laten omscholen. Van jongs af aan leek het haar fantastisch om een truck te besturen en door het programma 'Meiden die rijden' is die droom nog meer gaan leven. Henriët heeft nog geen seconde spijt gehad van haar overstap. Het werk geeft veel vrijheid en afwisseling, maar ondertussen kan ze ook 'haar eigen ding' doen op de weg. Dat vrouwen net zo goed een vrachtwagen kunnen besturen als mannen, is inmiddels wel geaccepteerd, merkt Henriët. "Ik heb me vanaf het begin af aan gelijkwaardig opgesteld en wil exact hetzelfde werk doen als mijn mannelijke collega's, dus ook al het laden en lossen. Dat kan ik ook makkelijk, we krijgen daarvoor goede hulpmiddelen mee, hoewel een rolcontainer vol aardappelen best zwaar kan zijn…."



Voor Jacqueline van Kruiningen, Van Kruiningen AGF & Farm Toys & fruitteelt is ambulante handel altijd een belangrijk onderdeel gebleven naast de winkel. Ze leurt al 37 jaar in de regio. Dan neemt ze een deel van het assortiment in kratten op een rolwagentje mee. Vroeger van deur tot deur, tegenwoordig belt ze aan bij vaste klanten. In de zomer is de route uitgebreider dan in de wintermaanden vanwege het zomerfruit dat dan volop verkocht kan worden. Het is behoorlijk sjouwen voor Jacquelien, maar ze blijft het volhouden. Ze heeft een vaste klantenkring die op haar rekent. Oudere klanten die slecht ter been zijn, stellen het enorm op prijs dat ze bij Jacquelien zelf kunnen kiezen.

Publicatiedatum: