Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frischezentrum Melzig breidt stapsgewijs horeca-afdeling uit

Bijna 20 jaar geleden betrok Frischezentrum Melzig zijn nieuwe vestiging, inclusief koelruimte, in het zuidwesten van Aschaffenburg. Van daaruit ontwikkelde de groothandel zich tot een leverancier van groenten en fruit en een gerenommeerde partner voor regionale restaurants, catering en retail. Inmiddels strekt het afzetgebied van het groeiende bedrijf zich uit tot Mainz, Fulda en Mannheim. Ter gelegenheid van de 75e verjaardag van Frischezentrum Melzig spraken we met Denis Piper, Sales Manager, over de afgelopen jaren en de toekomst van de groothandel.

In de afgelopen jaren heeft Frischezentrum Melzig een jaarlijkse groei van 10-20% geboekt. Vooral in de retailsector was er een interessante groei. Piper: "Het feit dat we zowel aan de retail als aan de cateringsector leveren, was natuurlijk een voordeel tijdens de pandemie. Ruim twee derde van onze klanten bestaat nu uit retailers en een derde uit catering en grootkeukens. Dit hoge aandeel klanten in de retail en het bijbehorende risico is ook voor ons te hoog, daarom hebben we een nieuwe verkoper aangenomen met als doel om meer voet aan de grond te krijgen in de cateringsector en dit segment verder uit te breiden."


Denis Piper Sales Manager bij Frischezentrum Melzig

Papierloos werken
"Een belangrijk aandachtspunt van het groothandelsbedrijf is de verdere digitalisering van de dagelijkse processen", vervolgt Piper. "We zijn hier ook grotendeels in geslaagd door tegenwoordig bijna papierloos te kunnen werken. Iedere medewerker in ons bedrijf heeft een eigen tablet. We doen ook elk jaar investeringen om de digitalisering verder te optimaliseren, omdat we ervan overtuigd zijn dat kostenbesparingen en procesoptimalisering leiden tot succes op de lange termijn. Digitale processen zijn ook veiliger en efficiënter, vooral bij het orderpicken, wat weer helpt om het percentage aan fouten te verlagen."


Citrus van de erkende merken Struwwelpeter, Götterfrucht en Diana en Duitse Xenia-peren


Het Spaanse aardbeienseizoen begint nu langzaam op gang te komen

Volledig assortiment en regionaliteit
In de loop der jaren heeft Frischezentrum Melzig zich ontwikkeld tot een full-range leverancier. Piper wijst op het seizoensgebonden voorbeeld van citrus. Het fruitmagazijn beslaat sinaasappelen, citroenen en dergelijke van alle topmerken, of het nu gaat om Struwwelpeter, Götterfrucht of Diana. Sinds meer dan een jaar is Melzig ook gecertificeerd handelaar van SanLucar producten. Tot de regionale partners behoort de kruidenteler Böttcher uit Bürstadt in het zuiden van Hessen. "We proberen zoveel mogelijk regionale producten aan te bieden, niet alleen aan onze lokale klanten, maar ook aan klanten in Mainz of Würzburg. Daarom onderhouden we een zeer breed netwerk van telers."


Bimi broccoli heeft snel aan populariteit gewonnen sinds de marktintroductie een paar jaar geleden.

Biologisch en convenience in opkomst
Als partner van retailers en de cateringsector volgt het verkoopteam van Melzig de trends in de groenten- en fruitsector op de voet. "Er is nog steeds vraag naar biologische producten en we proberen aan deze stijgende vraag te voldoen met lokale producten zoals paddenstoelen," legt Piper uit. Een andere trend tekent zich af in de conveniencesector. "Wat minder wordt zijn de teeltbedrijven, vooral in onze regio. Verschillende grote telers zijn de afgelopen jaren verdwenen. Er is nog steeds voldoende volume beschikbaar, maar met de stijgende lonen, ook voor keukenpersoneel, denk ik dat de vraag naar convenienceproducten alleen maar zal blijven toenemen," besluit Piper.


De vrachtwagens van Melzig worden dagelijks ingezet in een straal van 200 km.

Voor meer informatie:
Denis Piper
Frischezentrum Melzig
Magnolienweg 46,
63741 Aschaffenburg, Duitsland
Tel: +49 (0) 6021 150870
info@melzig-gmbh.de
www.melzig-gmbh.de

Publicatiedatum: