Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Duitsland publiceert nationale voedingsstrategie

"Goede voeding voor iedereen bereikbaar maken"

De Duitse regering heeft begin dit jaar haar eerste nationale voedingsstrategie gepubliceerd. De strategie bestaat uit veel ambities en wensen om goede voeding voor iedere Duitser bereikbaar te maken en te houden. Hoe wil de overheid zelf bijdragen aan de ambities om goed eten voor meer mensen bereikbaar te maken? En wat wordt er verstaan onder “goed eten”? In dit artikel geeft Agroberichten Buitenland een overzicht.

De strategie zet de gezondheid van de consument, en de keuzevrijheid om gezond en duurzaam voedsel te kunnen kopen, centraal. De onderzoeksresultaten moeten bijdragen aan gebalanceerde voedselpatronen, en reductie van vetten, zouten en suikers. Naast een nieuwe impuls aan onderzoek naar voeding en gezondheid, wordt ook ingezet op eerlijke en transparante communicatie met de consument.

Goed eten
Het draait in de voedingsstrategie om “goed eten voor mens en planeet”. In Duitsland liggen de ziektekosten als gevolg van ongezonde voeding op een geschatte 33 miljard EUR per jaar. De voedingsstrategie legt dan ook de nadruk op humane gezondheid en beschikbaarheid van gezond voedsel voor iedereen, ongeacht sociale aspecten zoals inkomensklasse en herkomst.

In het kader van de voedselstrategie blijft Duitsland inzetten op reductie van voedselverspilling om het voedselsysteem te verduurzamen.

Duurzame voedselvoorziening

In de strategie wordt ook aandacht besteedt aan de duurzaamheid van voedselproductie en voedselvoorziening. De overheid kiest duidelijk voor biologische landbouw als duurzame vorm van voedselproductie en streeft ernaar in 2030 30% van de voedselproductie in Duitsland biologisch gecertificeerd te hebben. Qua voedselvoorziening erkent de overheid kwetsbaarheid in de lage zelfvoorziening van productgroepen als groenten (35%) en fruit (20%). In deze categorieën van voedselproductie is de zelfvoorziening van Duitsland te laag, en zijn ze afhankelijk van voedselproductie in het buitenland.

Meer plantaardige productie en ketens
Om boeren in Duitsland te ondersteunen om nieuwe gewassen te telen en zo te bouwen aan een bredere zelfvoorziening, zijn er verschillende programma’s om regionale ketens van met name plantaardige producten op te zetten. Er wordt ook gewerkt aan passend beroepsonderwijs. Bovendien streeft de overheid een volledige plicht op herkomstvermelding op producten na, ook als het om verwerkte producten gaat.

In 2023 is in Duitsland bio certificering voor de gastronomie gelanceerd, met een brons, zilver en gouden certificaat op basis van het aandeel biologische producten in het aanbod.

Voedingsomgevingen

De overheid wil werk maken van gezondheid bevorderende en duurzame 'voedingsomgevingen'. Concreet kan de overheid daar een belangrijke rol in spelen. Zo worden er dagelijks 40 miljoen maaltijden in openbare kantines en catering gegeten. Deze grote afzetmarkt wordt door de overheid actief ingezet om de afzet van duurzaam geproduceerd voedsel te vergroten. Regionaal wordt er ook ingezet op “verduurzaming van de voedingsomgeving” met een programma voor modelregio’s waarin maatschappelijke innovaties worden ontwikkeld en uitgerold.

DGE kwaliteitsstandaards
Het Deutsche Gesellschaft für Ernährung, DGE, heeft kwaliteitsstandaards ontwikkeld voor maaltijden. Er zijn ondertussen standaards beschikbaar voor bijvoorbeeld kinderdagverblijven, scholen en bedrijfskantines. De overheid wil dat deze standaards steeds breder gehanteerd worden, en stelt DGE certificering per 2030 voor kinderdagverblijven verplicht.

Het consumptielandschap
We worden dagelijks omgeven door signalen die ons tot ongezonde voeding proberen over te halen. Als het aan de overheid ligt, verdwijnen daarom reclames van ongezonde voeding gericht op kinderen jonger dan 14 jaar. Bovendien wil de overheid op basis van voortschrijdende wetenschappelijke inzichten de gezondheidsadviezen voor suiker-, vet- en zoutgehalten voor verschillende leeftijdsklassen aanpassen. Er wordt daartoe een centrale database voor wetenschappelijke resultaten opgebouwd.

Communicatie heeft een centrale rol in de voedingsstrategie. De Duitse overheid wil dat op verpakkingen eerlijker wordt gecommuniceerd over gezondheidsaspecten door de Nutri-Score verder te ontwikkelen en ook voor de gastronomie geschikt te maken. In de communicatie wordt ingezet op een voortzetting van bestaande bewustwordingscampagnes rond leefstijl (IN-FORM, KINDERLEICHT), voedselproductie (Lernort Bauernhof) en voedselverspilling (Zu Gut für die Tonne).

Bron: Agroberichten Buitenland

Publicatiedatum: