Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wolfpack

Zeer vroege perenoogst in Zuid-Afrika

De buitenste rijen van een Packham boomgaard in Wolseley zijn recentelijk verschroeid door een brand, een van de vele branden die dit seizoen in de West-Kaap hebben plaatsgevonden. Dankzij de inspanningen van de brandweer en regionale brandweerverenigingen is de schade echter minimaal gebleven, volgens Christo Strydom van Wolfpack. De gehele provincie staat momenteel onder extreem hoge brandalarm.

De perenoogst is buitengewoon vroeg dit jaar, in lijn met de trend van het vroege steenfruit. "We hebben de oogst van Packhams al voltooid, en het is pas 14 februari - normaal gesproken zitten we nu midden in onze piek," merkt Strydom op.

Hoewel het geen recordoogst is, zullen peren in gebieden zoals Ceres en Wolseley te lijden hebben onder zonnebrand, als gevolg van de hoge temperaturen die de afgelopen weken in de provincie boven de 40°C zijn gestegen.

De marktvraag blijft stabiel, en dit wordt mede beïnvloed door het overloopaanbod van Europa's vorige oogst. Het cruciale punt ligt echter in het veilig transporteren van het fruit naar de havens, aangezien dit door exporteurs, pakstations en telers als de grootste uitdaging wordt beschouwd.

Ze zijn gedwongen om te handelen met hun handen op de rug, vanwege de beperkingen opgelegd door door de staat gerunde havens. "En niet alles kan via luchtvracht worden vervoerd. Dat is momenteel onze grootste frustratie."

Om kosten te besparen, hebben ze ervoor gekozen om fruit naar de haven van Gqeberha te sturen in plaats van naar Kaapstad. Ironisch genoeg vaart het schip vervolgens langs Kaapstad op weg naar Rotterdam. De kosten van vrachtwagentransport naar havens in andere provincies zijn enorm, terwijl lege containers niet kunnen worden aangevuld om de voorraad op peil te houden. "Zoals iemand me onlangs vertelde: deze enorme kosten schrapen elke winstmarge weg, hoe klein ook."

Voor meer informatie:
Christo Strydom
Wolfpack
christo@wolfpackpears.co.za

Publicatiedatum: