Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Canarische Eilanden verhogen marktaandeel bananen
De Canarische Eilanden hebben hun marktaandeel in 2012 voor bananen ten opzichte van de Zuid-Amerikaanse variëteiten verhoogd met 2,2% en bereikt daarmee 70,6%, aldus het ministerie van landbouw, voedingen en milieu. Volgens de verklaring van Asprocan is deze verhoging te danken aan een prijsverlaging van 2,7% en 9% minder winst voor de organisatie van bananentelers op de Canarische Eilanden. Dit bewijst dat men zich staande weet te houden in deze moeilijke markt maar de grootste winst werd gemaakt door de telers, hoewel die deze trend niet lang meer kunnen vasthouden.
De consumptie van bananen en plantains steeg vorig jaar met 3,9%, consumptie van vers fruit als totaal steeg met 2,7%. In 2012 werd 371.139 ton verkocht een stijging van 7,1% ten opzichte van 2011 met een aantal van 346.440 ton.
Wereldwijd werd er vorig jaar 525.457 ton aan bananen en plantains geconsumeerd. Dit is een stijging van 3,9% ten opzichte van 2011 toen het aantal op 505.944 ton lag.
Alleen aardbeien, meloenen en watermeloenen zagen de aantallen in een jaar groeien.
Lagere consumptie
Het hoogtepunt van de consumptie ligt in de maanden maart, april, mei en november. Dan wordt er maandelijks 70.0000 ton aan bananen en plantains geconsumeerd. De slechtste maanden met 45.000 ton zijn juli en augustus. In deze periode koopt men fruit zoals meloenen en watermeloenen.
Met betrekking tot de aankoop van bananen blijft 73,9% van de consumenten zijn merk trouw. Goed nieuws dus voor 'Plátano de Canarias', die nog steeds bij negen van de tien consumenten in Spanje favoriet is.