Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kansen voor Grieken in Golfstaten en Azië

“Westen consumeert fruit, in Oosten is fruit ook cadeau of offer”

Tholen – Waar het gros van de Griekse bedrijven gericht is op de (Oost-)Europese markt, zijn er ook bedrijven die verder kijken. De export naar verre bestemmingen is niet eenvoudig, maar daar liggen wel de kansen. Nick Nafpliotis van Green and Fresh faciliteert de export naar het Midden-Oosten en Azië. Hij ziet kansen, maar frustreert zich aan de mentaliteit van veel Griekse telers.

 

“We verliezen marktaandeel aan Italië en Spanje, omdat zij zich sneller aanpassen aan de wereldwijde concurrentie met nieuwe rassen, betere verpakkingen en lagere prijzen voor bepaalde producten,” signaleert Nick. Hij illustreert dit met vier voorbeelden: blauwe bessen, Valencia’s en granaatappelen. “Granaatappelen en witte pitloze druiven zijn te duur voor het Midden-Oosten, terwijl de kwaliteit (maat en smaak) niet goed genoeg is voor de export naar Azië. Daarnaast staat het marktaandeel van de Griekse druiven in Europa onder druk.”

Hij probeerde blauwe bessen te exporteren naar de Golfstaten. “Dat is een interessante markt en de Griekse telers vinden het ook interessant,” vertelt hij. Waarom het dan toch niet goed van de grond kwam? De blauwebessenteelt was niet beschermd tegen hagel, waardoor de afgelopen twee jaar een groot deel van de zomeroogst vernietigd is en export naar verre bestemmingen onmogelijk werd.

Valencia’s zijn beschikbaar tussen april en juni, maar “de telers doen hun werk niet om export mogelijk te maken.” De sortering moet beter en voor citrus met schilschade en een inconsistente maatsortering is in Azië geen plek. “Je moet je positioneren op de wereldmarkt met een product dat kwalitatief en prijstechnisch overeen komt. Er is maar een kleine ruimte waar je in past en de sleutel tot succes is om die ruimte te vinden en de producten daarmee overeenkomstig aan te bieden.”

Voor de teelt van granaatappelen is er onder telers in Griekenland te weinig kennis over ziektes. “Hoewel een groot deel van het areaal de afgelopen tien jaar beplant is met de Wonderful, gaat het grootste deel van de oogst naar de Klasse 2 sortering.” Daarnaast, zo vervolgt Nick: “De granaatappel met roze vruchtvlees Afrata is net zo zoet als de Spaanse Mollar en wordt op de binnenlandse markt tegen een hogere prijs afgezet dan de Wonderful. Daardoor is niemand geïnteresseerd in de export tegen lagere prijzen naar de Perzische Golf, waar de Spaanse granaatappelen domineren.”

Griekse aardbeien vliegen wereld over

Ondanks die situatie gelooft Nick in de export naar verre bestemmingen. Zes jaar geleden begon hij met de marketing van aardbeien in samenwerking met Labidino, een pionier en middelgroot teeltbedrijf in het zuidwesten van Griekenland. “Dat is een teler die vanaf het begin gefocust is op de export buiten Europa. Hij koos het moeilijke werk om zijn teelt aan te passen en zich te specialiseren in luchtvracht. Die toewijding maakt het verschil tussen succes en falen,” omschrijft Nick. Het seizoen voor de aardbeien begint in november en duurt tot juni. “We hebben dezelfde rassen als in Spanje,” voegt hij toe.

Daarmee omschrijft hij direct de manier waarop het bedrijf werkt. “We werken samen met telers en verpakkers om de export buiten de EU te ontwikkelen,” vertelt Nick. De afgelopen jaren was hij op de WOP Dubai, Asia Fruit Logistica en Fruit Logistica te vinden. Het grootste product waar Nick mee werkt zijn aardbeien, die per luchtvracht de wereld over gevlogen worden.

Kennis van markten essentieel

Sinds vier jaar is hij ook actief op de Aziatische markt. “De consumptie daar stijgt en iedereen stort zich op die markt. We zagen een vraag naar aardbeien.” De Griekse aardbeien zijn goedkoper dan de Koreaanse en Amerikaanse aardbeien maar de kwaliteit is vergelijkbaar met de Amerikaanse aardbeien, waardoor er een markt is voor dit fruit. De Griekse regering onderhandelt nog met de Chinese autoriteiten over toegang tot de markt voor aardbeien. Dat proces neemt doorgaans enkele jaren in beslag.

Ook met kiwi’s gaan de Grieken steeds vaker de wereldmarkt op. “In het verleden waren er twee bedrijven die naar Azië exporteerden, nu zijn er een aantal bijgekomen, maar we hebben meer exporteurs nodig,” betoogt Nick. “Italiaanse kiwi’s hebben wereldwijd een naam, maar de Griekse kiwi’s zijn bezig met een langzame opmars op de wereldmarkt.” Daar komt bij dat de Spaanse interesse in de kiwiteelt gewekt is. Om een markt op te bouwen, is echter een lange adem nodig. “Je moet drie of vier keer per jaar naar een beurs gaan. Met een of twee bezoeken aan een beurs, kom je er niet.”

“De Aziatische consument wil fruit met een goede presentatie en zoete smaak. Deze markt is totaal anders,” betoogt Nick. “In het Westen consumeren we fruit omdat we dat willen. In het Oosten is fruit ook een cadeau of een offer. Dat is belangrijk om te weten voordat je fruit exporteert.” De aardbeien worden vooral geëxporteerd in schaaltjes met 250 gram.

 

Kansen voor Grieken

“Vooral Dubai, Koeweit en Saoedi-Arabië zijn grote afzetmarkten,” vervolgt hij. Concurrentie van lokale teelt hebben de Grieken in de Golfstaten nauwelijks. “Er worden aardbeien geteeld in Dubai, maar die overlappen niet met de import, omdat de productie erg laag is in vergelijking met de vraag.”

“Nu de euro sterker wordt, is het lastiger.” Die sterkere positie van de euro tegen de dollar heeft invloed op de concurrentie uit andere landen. Daarnaast heeft de Turkse lira recent aan waarde verloren wat voor Turkse exporteurs positief is. “Daar verwacht ik meer concurrentie van,” vertelt Nick. In Azië domineren de Turkse vijgen met de Griekse. In het Midden-Oosten zijn het vooral de kersen en appelen waarmee de landen elkaar ontmoeten.

Hij sluit af met een positieve vooruitblik: “Ik verwacht dat we zullen groeien. We hebben genoeg productie en er zijn uitbreidingsplannen. De markt in de Golfstaten is stabiel en Azië groeit. Als we meer telers van andere producten hebben, krijgen Griekse producten een betere positie in deze markten.”

 

Meer informatie:

Greek & Fresh
Nick Nafpliotis
72, Marinou Antypa str.
14121 Iraklio Attikis, Greece
T: +30 215 215 80 63
F: +30 210 27 13 683
M: +30 6932 454646
S: nick.nafpliotis
E: nick@greekandfresh.com
W: www.greekandfresh.com