Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Experts Universiteit van Florida

"Grotere traceerbaarheid voedsel en vaker bezorging aan huis in 2019"

In de aanloop naar het jaar 2019 zullen we meer voedzame en onbekende producten gaan zien, evenals een grotere traceerbaarheid van voedsel en toename van plantaardige producten op het bord. Dit zijn een paar van de voorspellingen van de Universiteit van Florida voor de voedseltrends van 2019: 

Voedselveiligheid: Dit is één van de grootste uitdagingen waar de wereld momenteel voor staat. Aangezien het huidige westerse voedingspatroon gebaseerd is op een beperkt aantal gewassen, kunnen onvoorspelbare veranderingen in de landbouw, zoals klimaatverandering, verstedelijking of watertekorten, leiden tot ernstige voedseltekorten. Een mogelijke oplossing voor dit moeilijke vraagstuk is volgens de onderzoekers het vergroten van het aandeel minder bekende maar zeer voedzame voedingsmiddelen in onze dieet. Foodservice bedrijven maken in toenemende mate gebruik van exotische of onbekende granen, groenten en fruit en deze trend zal zich naar de retail uitbreiden. Vaak zitten deze voedingsmiddelen boordevol nutriënten. Ze worden 'superfoods' genoemd, wat ze nog aantrekkelijker voor gezondheidsbewuste consumenten maakt. Contact Soo Ahn, sahn82@ufl.edu, or 352-294-3909.

Blockchain – Blockchain-protocollen zullen de traceerbaarheid van voedingsmiddelen in de toeleveringsketen verbeteren. Dit betekent dat alle partijen in het systeem kunnen zien wanneer en op welke manier de producten van teler bij consument zijn gekomen, waardoor er totale transparantie ontstaat. Niemand kan iets wijzigen zonder dat anderen het merken of toestemming moeten geven. Contact Jeff Brecht, jkbrecht@ufl.edu, or 352-273-4778.

Gevarieerd AGF-aanbod is belangrijk — Consumenten leren nu wat chefkoks al jaren weten en dat is dat er sprake is van een grote verscheidenheid aan kleuren, texturen, smaken en zelfs voedingswaarde binnen het groente- en fruitaanbod. Appelen zijn wellicht het meest bekende voorbeeld van deze groeiende trend. Er bestaan meer dan 7.000 appelrassen. De diversiteit is onvoorstelbaar. Gemiddeld koopt 69% van de consumenten in de Verenigde Staten appelen met als resultaat dat retailers hun aanbod aan rassen blijven uitbreiden om ook de meest kritische consumenten naar hun winkels te lokken. Contact Danielle Treadwell, ddtreadw@ufl.edu, or 352-273-4775.

Moderne markten– Tot voor een paar jaar geleden gaven Amerikanen meer geld uit aan voedsel in bars en restaurants dan in supermarkten. Om consumenten te verleiden meer tijd in en geld in supermarkten te besteden, transformeren retailers hun winkels tot sociale centra, waar naast entertainment het traditionele kruideniersassortiment wordt aangeboden. Moderne winkels zijn uitgerust met unieke voedselafdelingen waar je aan de toonbank kun zitten, koffiebars waar je van een drankje kunt genieten terwijl je inkopen doet, grote tafels om aan te eten en comfortabele banken om te relaxen en een praatje met vrienden te maken. Dankzij deze trend is boodschappen doen niet langer een saaie verplichting. Contact Nan Jensen, njensen@ufl.edu, or 727-582-2104

'Bevat geen'-producten - Nu er steeds meer mensen aan voedselallergieën lijken te lijden, breiden voedselproducenten hun aanbod aan producten die vrij zijn van bepaalde allergenen meer dan ooit tevoren uit. Bijvoorbeeld met producten die geen vlees, ei, zuivel of gluten bevatten. Dit aanbod omvat ook veganistische producten. Hoewel voedselallergieën voor een groot deel aan deze trend bijdragen, wordt deze ook aangejaagd door keuzes in levensstijl en dit geldt vooral voor veganistische en vegetarische producten. Gezien de groeiende vraag naar dit type producten, met name onder millennials, zal deze trend aanhouden. Nieuwe, alternatieve ingrediënten worden momenteel ontwikkeld en getest door voedselproducenten en verschillende nieuwe producten zullen dan ook hun entree op de markt gaan maken. Contact Soo Ahn, sahn82@ufl.edu, or 352-294-3909.

Minder 'afhaal', meer thuisbezorging — Vroeger was het zo dat als je iets anders dan een pizza wilde bestellen je zelf naar een afhaalrestaurant moest gaan om je maaltijd op te halen. Dankzij de opkomst van applicaties zoals UberEats en DoorDash kun je tegenwoordig vrijwel alle gerechten thuis laten bezorgen. Daar komt nog bij dat Amazon onlangs Whole Foods heeft overgenomen en het ziet er naar uit dat we afstevenen op het tijdperk waarin voedsel- en boodschappen aan huis worden bezorgd. Contact Nan Jensen, njensen@ufl.edu, or 727-582-2104

Meer plantaardig voedsel op het bord — Amerikanen zijn van oudsher 'vleeseters'. Nu echter de belangstelling voor gezondheid en welzijn toeneemt, kiezen steeds meer mensen er voor om vegetarisch te eten en zeggen zij vlees en andere dierlijke voedingsmiddelen vaarwel. Toch is er ook een toename van het aantal mensen dat tijdens een etentje buiten de deur van een biefstuk geniet maar thuis aan de bonenburgers en courgette-noedels zit. Het gevolg hiervan is dat het aanbod plantaardige alternatieven, zoals zuivelvrije melkvervangers en vleesvervangers, in supermarkten en de horeca enorm is gegroeid. Contact Nan Jensen, njensen@ufl.edu, or 727-582-2104

Voor meer informatie:
Brad Buck
University of Florida
Tel: 352-294-3303
Email: bradbuck@ufl.edu  
www.blogs.ifas.ufl.edu

Publicatiedatum: