Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oogst nieuwe EverCrisp appel verdubbeld

De aanvoer van MAIA-1 appelen, die onder de merknaam EverCrisp worden vermarkt, is in het seizoen 2018-2019 meer dan verdubbeld. Telers en winkeliers rekenen op een sterke vraag in zowel de retail als bij de telers zelf. Er zijn ongeveer 700.000 MAIA-1 bomen verdeeld over 500 boomgaarden in 32 Amerikaanse staten. 

"We hebben onlangs onze EverCrisp-oogst van 2018 binnengehaald en we zijn enthousiast over de volumes," begint Bill Dodd, voorzitter van de Midwest Apple Improvement Association (MAIA) en eigenaar van Hillcrest Orchards in Ohio. "We hebben twee keer zoveel geoogst als vorig jaar en het fruit ziet er ook met het jaar beter uit. Dit nieuwe appelras heeft enorm veel potentie."



“Met zijn prachtige rode kleur ziet EverCrisp er aantrekkelijk uit in de bomen. Eenmaal geplukt smaakt de appel net zo heerlijk als hij eruit ziet," vertelt Scott Swindeman, mede-eigenaar van Applewood Orchards in Michigan. "We hebben 25% meer geoogst dan vorig jaar en kunnen niet wachten om deze appelen de komende maanden in de winkels te zien liggen."  

De leden van MAIA, die het ras MAIA-1 telen, verwachten dit seizoen ruim 60.000 dozen aan de retail te leveren en dat is twee keer zoveel als vorig seizoen. Vanwege de late oogstperiode en het feit dat de appel uitstekend bewaard kan worden, vermarkten retailers dit ras als een late appel, en dat betekent dat EverCrisp nog tot begin 2019 verkrijgbaar zal zijn.

De eerste retailverkopen waren goed en telers rekenen ook dit jaar weer op een sterke vraag. Vorig seizoen kwam EverCrisp al na vijf weken van de acht weken durende pilotperiode als meest verkochte appel uit de bus bij de retailketen Heinen, die 23 vestigingen telt. 

John Cushing, vice-directeur sales en marketing bij New York Apple Sales ziet eveneens een sterke groei ten opzichte van het seizoen 2017. "De vraag naar EverCrisp is groot nu we het nieuwe seizoen ingaan. Deze appel verkoopt zichzelf, vandaar dat we erg dankbaar zijn voor deze forse volumetoename."

Telers Dan en Cindy Russell van Russell Orchards in Washington hebben net hun eerste volumes EverCrisp geoogst. "Iedereen die deze appel heeft geproefd, is er weg van. We zijn blij met onze MAIA-1 bomen want we weten zeker dat deze appel bij het publiek in de smaak zal vallen."

Nu de belangstelling voor deze appel een vlucht neemt, planten telers er steeds meer  van aan. "Ik weet zeker dat consumenten terugkomen voor meer als ze EverCrisp eenmaal geprobeerd hebben," aldus Dodd. 

Voor meer informatie:
Amanda Zessin
Tel: +1 (971) 247-4192
amanda@flmharvest.com
www.evercrispapple.com

Publicatiedatum: