Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sainsbury’s noteert lichte stijging

Wit-Rusland: Eurotorg stelt beursgang uit
De Wit-Russische supermarktketen heeft de plannen voor een beursgang in Londen uitgesteld. De reden voor het uitstel is volgens Eurotorg de huidige omstandigheden op de markt. Het bedrijf wilde met de beursgang voor $200 miljoen (€176,3 miljoen) aan financiering genereren. De beursgang wordt nu gehouden op het moment dat de omstandigheden op de wereldmarkt gunstiger zijn voor markten in opkomst. De plannen voor de beursgang werden een maand geleden door Eurotorg bekend gemaakt. Op basis van analyses van vergelijkbare bedrijven zou Eurotorg op een waarde worden geschat van $3 miljard (€2,6 miljard) inclusief schulden.
Bron: reuters.com

Omzetgroei voor Britse retailsector in oktober
Uit de laatste cijfers van de British Retail Consortium Retail Sales Monitor (BRC-RSM) over de maand oktober blijkt dat de Britse retailsector een stijging in maandomzet van 1,3% had. De like-for-like-groei steeg met slechts 0,1%. De meeste omzetgroei was afkomstig van het supermarktsegment. De omzet van non-food-producten was echter ook groter dan in voorgaande jaren, wat met name gold voor de kledingsector. In de periode van augustus tot oktober nam de omzet van het supermarktsegment toe met 2,3%, terwijl de like-for-like-omzet met 1,2% groter werd. Deze toenames lopen echter achter op de gemiddelde omzetgroei van de afgelopen 12 maanden van 3,5%. Dit komt met name omdat in oktober de inflatie afnam.
Bron: retailanalysis.igd.com

Aldi lanceert grootschalige marketingcampagne in België
Aldi is begonnen met zeen grootschalige marketingcampagne in België. De Duitse discountketen benadrukt met de nieuwe campagne de positieve kwaliteitverschillen met de concurrentie. De advertenties zijn te zien op radio, tv, grote billboards en in campagnes zowel online media als traditionele nieuwsbladen. Het budget dat Aldi in de herfst van dit jaar voor de campagne aanwendt is het grootste dat de keten ooit in België heeft gebruikt.  Volgens Isabel Henderick van de Belgische tak van Aldi werd de nieuwe aanpak voor marketing al aan het einde van 2017 ingezet. "Daarvoor waren we nog beperkt tot de nieuwsbladen en communiceerde we voornamelijk via onze eigen kanalen. Dit voelt echt als een mijlpaal," aldus Henderick.
Bron: retaildetail.eu

Spanje: Lidl Plus-app gelanceerd
Lidl heeft in Spanje zijn nieuwe Lidl Plus-app geïntroduceerd. De app kan gebruikt worden bij 200 Lidl-vestigingen van het netwerk in Sopanje. In de komende maanden wordt de app over heel Spanje geïmplementeerd. De app werkt als een digitale klantenkaart. Consumenten kunnen de app downloaden op de eigen smartphone en deze vervolgens gebruiken voor kortingsacties. Als de account van de app wordt geregistreerd, krijgt de consument een digitale tegoedbon van €5. Digitale kortingsbonnen kunnen worden verzilverd door de eigen phone bij de kassa te laten scannen. Ook kunnen consumenten met Lidl Plus dankzij een partnerschap met Shell in aanmerking komen voor een korting van 4% op brandstof bij meer dan 600 pompstations. Verder heeft de app digitale kassabonnen, een wekelijkse catalogus en een zoekmachine voor Lidl-vestigingen.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Sainsbury’s heeft lichte stijging in like-for-like
Sainsbury’s had over het eerste halfjaar een lichte toename in like-for-like-omzet van 0,6%. De totale omzet over het eerste halfjaar kwam neer op £16,68 miljard (€19,1 miljard). De retailomzet steeg in deze periode met 1,2%. De bruto winst steeg met 20% tot £302 miljoen (€346,6 miljoen). De netto winst nam met 13% ad tot £144 miljoen (€165,2 miljoen) in verband met een aantal reorganisaties in het management, de integratie van de Argosketen en de voorgestelde fusie met Asda.
Bron: esmmagazine.com

VS: Ahold Delhaize bouwt dc voor online retail
De CEO van de Amerikaanse tak van Ahold Delhaize, Frans Muller, heeft bevestigd dat de retailgroep in de VS gaat samenwerken met de technologische startup Takeoff. Samen worden kleine, geautomatiseerde distributiecentra opgebouwd, die sneller online bestellingen kunnen samenstellen dan conventionele supermarkten van Ahold-Delhaize. Op deze manier wil de retailgroep concurreren met andere online spelers als Amazon, Kroger en Albertsons. De eerste locatie volgens de plannen van Ahold-Delhaize en Takeoff bevindt zich bij een vestiging van Delhaize’s Stop & Shop-keten in Connecticut.
Bron: reuters.com

VS: Giant opent nieuwe winkels in Virginia
Giant Food is van plan om de eerste van twee nieuwe winkels in Virginia te openen. De winkels werden voorheen gebruikt door de keten Shoppers Food & Pharmacy, dat in handen was van Supervalu. De eerste winkel heeft een oppervlak van 3.400 vierkante meter en wordt op 9 november geopend in Herndon. De tweede winkel wordt op 16 november geopend in Alexandria en heeft een oppervlak van iets meer dan 6.000 vierkante meter. Beide winkels zijn gerenoveerd. Ze zijn uitgebreid met een grotere afdeling voor biologische en natuurlijke producten en een groter assortiment aan bier en wijnen. Ook bieden de winkels nu gratis wi-fi, een dependance van PNC Bank en zelfscankassa's aan. Ook heeft de vestiging in Alexandria een eigen Starbucks.
Bron: supermarketnews.com

VS: Albertsons gebruikt elektrische vrachtwagens in Zuid-Californië
Albertsons heeft geïnvesteerd in tien elektrische vrachtwagens voor het eigen wagenpark in Zuid-Californië. De retailgroep wil met de nieuwe vrachtwagens de koolstofuitstoot verminderen en een duurzamer en schoner logistiek programma inzetten. De vrachtwagens zijn bedoeld voor het transport van goederen voor de ketens Albertsons, Vons en Pavilions. De vrachtwagens kunnen met een volle accu tussen de 480 en 800 kilometer rijden, zelfs als ze volledig zijn volgeladen. "Het bevorderen van de efficiëntie en duurzaamheid van de leveringsketen is een belangrijke doelstelling voor ons bedrijf," aldus Albertsons-onderdirecteur Tom Nartker. "We zijn enthousiast over deze nieuwe uitbreiding van ons logistieke programma. Dankzij deze vrachtwagens kunnen we onze koolstofdioxide-voetafdruk verminderen."
Bron: progressivegrocer.com

VS: Instacart breidt uit met eigen afhaaldienst
Het Noord-Amerikaanse thuisbezorgplatform Instacart heeft onlangs aangekondigd nationaal een eigen afhaaldienst te lanceren. De dienst krijgt de naam Instacart Pickup en geeft consumenten de mogelijkheid om zowel bestellingen te laten bezorgen als om deze klaar te zetten, zodat de consument ze zelf af kan halen. Instacart werkt met de nieuwe afhaaldienst samen met zowel oude als nieuwe retailpartners.
Bron: prnewswire.com

VS: Walmart heeft voorkeur over Amazon bij online consument
Walmart heeft Amazon officieel ingehaald als de populairste online supermarkt onder consumenten. Dit blijkt uit een enquête van de Retail Feedback Group. Van de ondervraagde consumenten gaf 33% aan dat ze onlangs bij Walmart online boodschappen hebben gedaan. 31% had onlangs nog gekozen voor Amazon. Lokale supermarkten nemen met 26% de derde plaats in. Dit komt waarschijnlijk vooral door lokale ketens die met Instacart of andere bezorgplatforms samenwerken. Uit het rapport kwam ook naar voren dat consumenten online meer bereid zijn geworden om versproducten te bestellen, zoals AGF of vlees. Het aantal consumenten dat aangaf in het afgelopen jaar deze producten online te hebben besteld was met 50% toegenomen. Veel mensen gaan voor hun versproducten echter nog steeds liever naar fysieke winkels, wat volgens het rapport een reden is waarom de groei van online supermarkten in de VS wordt tegengehouden. Retail Feedback Group gaf ook aan dat de helft van alle online consumenten van plan is om in het komende jaar meer online boodschappen te doen.
Bron: grocerydive.com

VS: Kroger introduceert stem-assistent voor ecommerce
Kroger heeft een systeem voor stemactivatie geïntroduceerd voor zijn online bezorgdiensten. Consumenten kunnen nu gebruik maken van de Google Assistant voice app, waarmee door middel van de eigen stem op Kroger Grocery Pickup bestellingen kunnen worden geplaatst. De stem-assistent van Google is beschikbaar voor iOS, Android en Google Assistant-apparaten. De ste-assistent wordt geactiveerd door simpelweg "Hey, Google" tegen de smartphone te zeggen. De nieuwe dienst van Kroger is op dit moment beschikbaar bij de Kroger-ketens Fred Meyer, Fry's Food and Drug, QFC, King Soopers, City Market en Ralphs. Gedurende de rest van dit jaar en 2019 zal de app ook naar andere ketens worden uitgebreid.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: