Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ecuador: "1 dollar minder per doos bananen is niet rendabel"

De voorzitter van Banagreen Ecuador, Iván Santos, heeft gereageerd op Aldi's voornemen om de bananenprijs sterk te verlagen. "Deze prijs zou niet rendabel zijn voor de agrarische sector, aangezien de kosten jaar op jaar toenemen", stelt hij.

Volgens Santos hoeft Aldi telers niet minder te betalen om meer winst te kunnen maken, maar moeten ze "de buitensporige en oneigenlijke kosten herzien voor de grondstoffen en diensten waarin verschillende sectoren ons voorzien". Voorbeelden zijn de verschillende prijsstijgingen voor karton in het afgelopen jaar en de hoge lokale kosten van scheepvaartmaatschappijen.

Hij noemde ook dat de Ecuadoriaanse banaan een van de duurste is op de internationale markt, waardoor het land concurrentievermogen verliest ten opzichte van buurlanden. Santos zei dat ze moeten doorgaan met het aanmoedigen van de exportsector, die onbeschermd is, maar wel altijd aan zijn verplichtingen voldoet.

Banagreen werd in 2010 opgericht in Ecuador door bananentelers die de noodzaak zagen om hun producten tegen een eerlijke prijs af te zetten en tegelijkertijd hun klanten of eindgebruikers tevreden te stellen. In 2011 begonnen ze hun fruit naar internationale markten te brengen.

"We willen onze productiviteit blijvend toe laten nemen. Daarom zijn we op zoek naar nieuwe markten en klanten voor de afzet van ons product. Ook nodigen we telers die deel willen uitmaken van Banagreen en toegewijd zijn aan een betere toekomst uit om met ons te gaan werken", besluit Santos.

Reactie van Aldi


Laetitia Gruwel, van Tara Communicatie, een woordvoerder van Aldi, heeft gereageerd. Hoewel Aldi wil afzien van "het geven van informatie over de huidige prijsonderhandelingen met betrekking tot specifieke producten, zetten ze zich over het algemeen "in voor het opbouwen van duurzame zakelijke relaties met de leveranciers".

Daarnaast zei ze dat ze bij Aldi altijd letten op de kwaliteit van hun producten, maar dat ze ook "grote waarde" toekennen aan een verantwoorde manier van werken, "aangezien het voor ons belangrijk is dat sociale- en milieustandaarden in de gehele bevoorradingsketen worden gerespecteerd. Tenslotte is het duurzaam en verantwoordelijk werken een essentieel onderdeel van onze bedrijfspolitiek en daarom hebben we in onze Principes voor Corporate Responsibility vastgelegd wat verantwoordelijk bedrijfsbeleid betekent voor Aldi. Deze stellen een bindend kader vast voor ons en onze handelspartners".

Tot besluit stelde Gruwel: "Aldi's prijsstrategie is onderhevig aan de algemene marktmechanismen, wat betekent dat leveranciers ons offertes sturen als onderdeel van vastgestelde biedingsprocessen, en dat onze inkoopafdelingen deze verifiëren om te zien of ze geschikt zijn voor de markt".

Publicatiedatum: