Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Co-op onthult nieuw winkelconcept

VAE: Supermarktketen benoemt nieuwe CEO
De in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde supermarktketen Grandiose heeft een nieuwe CEO benoemd. Grandiose valt onder de Ghassan Aboud Group en heeft vestigingen in Abu Dhabi en Dubai. De nieuwe CEO is Franck Rouquet, die eerder in het Midden-Oosten heeft gewerkt als onderdirecteur voor Carrefour. Daarnaast was Rouquet in het verleden actief als CEO van Orchestra Premaman, een textielbedrijf met winkels in Europa, Azië, Afrika en het Midden-Oosten.
Bron: arabianbusiness.com

Frankrijk: Intermarché verlaagt prijzen
Intermarché heeft de prijzen van zo'n 250 gezonde producten verlaagd, om zo een gezonder voedingspatroon aan te moedigen. Een aantal van de betreffende producten hebben een biologisch kwaliteitslabel. Ook zijn een aantal van deze producten geproduceerd met duurzame methodes. Sommige producten hebben volgens advertenties prijsverlagingen van rond de 10%. Winkels kunnen echter onafhankelijk van elkaar prijsverlagingen doorvoeren. De prijsverlagingen volgen na de ontwikkeling in mei van dit jaar van een nieuw klantenprogramma van Intermarché. Het aanbod van dit programma is uitgebreid met dagelijkse kortingen van 5% voor biologisch AGF en bepaalde huismerkproducten.
Bron: retailanalysis.igd.com

China: Alibaba heeft 54% meer omzet in tweede kwartaal
Alibaba had in het tweede kwartaal een omzettoename van jaar op jaar 54% tot RMB 85,1 miljard (€10,8 miljard). De netto winst nam met 13% toe tot RMB 20 miljard (€2,5 miljard). Volgens CEO Daniel Zhang had Alibaba opnieuw een sterk jaar met snelle groei. "Het jaarlijkse aantal actieve klanten is met 25 miljoen toegenomen tot 601 miljoen," aldus Zhang. De afdeling van Alibaba die zich met cloud computing bezig houdt had een groei in omzet van jaar op jaar 90% tot RMB 5,6 miljard (€709 miljoen). Deze afdeling heeft in het afgelopen kwartaal meer dan 600 producten en diensten gelanceerd, waaronder big data-analyses, AI-innovaties en internet-of-things-toepassingen.
Bron: insideretail.asia

VK: Co-op onthult nieuw winkelconcept
Co-op heeft volgens een nieuw concept een winkel geopend in het Piccadilly-station in Manchester. De winkel is met het zogeheten "food-to-go"-principe gericht op consumenten die op reis zijn en weinig tijd hebben. De nieuwe "On the Go"-winkel heeft zodoende een assortiment dat voornamelijk bestaat uit makkelijke producten voor lunch, ontbijt of diner. Het assortiment bevat onder andere vegetarische en veganistische producten. Ook zijn er in de winkel waterkranen aanwezig, waar consumenten gratis hun flesjes water kunnen bijvullen. De winkel is vooral ontwikkeld met het oog op snelheid en gebruiksgemak. Zo heeft vestiging onder andere snelle zelfscankassa's en duidelijke bewegwijzeringen voor categorieën als "eten voor nu" en "eten voor later".
Bron: retailanalysis.igd.com

Spanje: Eroski heeft verbeterde resultaten in eerste halfjaar
De Spaanse Eroski Group sloot zijn eerste halfjaar van 2018 af met een omzet van €2,3 miljard. Dit was 16,7% minder dan in het eerste halfjaar van 2017. De winst kwam echter neer op €14,8 miljoen, wat in vergelijking met vorig jaar een toename is van €11,6 miljoen. In Baskenland, Navarra, Galicia en de Balearen was sprake van een omzettoename van 2,9%. In deze regio's heeft Eroski de meeste winkels gemoderniseerd. Binnen het gehele winkelnetwerk is 65% van de omzet afkomstig van de vernieuwde winkels. Eroski heeft verder in het eerste halfjaar €38 miljoen geïnvesteerd in zowel eigen winkels als franchise-vestigingen. Zodoende zijn 52 supermarkten gerenoveerd en 26 nieuwe winkels geopend. Voor het Eroski-merk Caprabo is in Catalonië en Navarra een plan ingezet om het concurrerend vermogen te verbeteren. Ook gaat Eroski een nieuw distributiecentrum opzetten in Barcelona.
Bron: retailanalysis.igd.com

Auchan werkt in Vietnam samen met Lazada
Auchan heeft in Vietnam een online supermarkt geopend op het platform Lazmall, dat in beheer is van de retailer Lazada. Consumenten kunnen nu via het platform Franse producten van Auchan bestellen en aan huis laten bezorgen. Hoewel Auchan een eigen online winkel in Vietnam heeft, is de retailgroep van mening dat er meer bereik en omzet kan worden verkregen door met Lazada samen te werken. Consumenten kunnen kiezen voor thuisbezorging op dezelfde dag, de volgende dag of voor zo laag mogelijke kosten. Consumenten in steden als Hanoi, Ho Chi Minh City en Danag kunnen bestellingen gratis laten bezorgen als deze groter zijn dan VND 99.000 (€3,71).
Bron: insideretail.asia

Bulgarije: Kaufland werkt met lokale telers
Kaufland blijft zich in Bulgarije focussen op lokale leveranciers. Over 2018 werd melding gemaakt van een toename van jaar op jaar 10% van het aantal Bulgaarse producenten waarmee wordt samengewerkt. Het bedrijf wil lokale producten nationaal verspreiden en helpen om de leveringsketen hiervoor te verbeteren. "Kaufland heeft mij geholpen om in aanmerking te komen voor het GlobalGAP-certificaat. Hierdoor heb ik het gebruik van meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen significant terug kunnen dringen en mijn productiekosten kunnen optimaliseren. Dit heeft een directe impact gehad op mijn kwaliteit," aldus de Bulgaarse teler Ivaylo Maldzhanski, die al meer dan 10 jaar met Kaufland samenwerkt.
Bron: novinite.com

Online consumenten nemen met 42% toe in Brazilië
Het aantal Braziliaanse consumenten dat online boodschappen doet is met 42% toegenomen. Dit blijkt uit een onderzoek van CVA Solutions. De meeste online marktpenetratie is met 4,8% te zien bij de hypermarktketen Extra. Daarna volgen Carrefour (3,4%) en Walmart (3,2%). Het onderzoek werd aan de hand van een enquête uitgevoerd in september 2018, waarbij 7.800 consumenten werden ondervraagd. Het aantal Braziliaanse consumenten dat gebruik maakt van een app is bijna verdubbeld, van 9,9% tot 18,3%. De meest populaire apps zijn die van supermarktketens zelf (76,7%). Daarnaast maken Braziliaanse consumenten ook gebruik van online platformen zoals Superlist (9,2%), Supermercado Now (7,3%), Home Refil (5,6%) en Meu Mordomo Online (5,4%).
Bron: esmmagazine.com

VS: Shipt breidt thuisbezorging uit met Lowes in North en South Carolina
Het thuisbezorgplatform Shipt gaat zijn diensten uitbreiden door samen te werken met de retailer Lowes Foods in North en South Carolina. De bezorgdienst is per 1 november beschikbaar voor consumenten in onder andere Charlotte in North Carolina en Charleston en Columbia in South Carolina. Door de uitbreiding krijgen bijna 3 miljoen huishoudens in deze regio's toegang tot het assortiment van Lowes Foods via het platform van Shipt.
Bron: globenewswire.com 

VS: Walmart werkt samen met gezondheidsdienst
Walmart werkt samen met de in New Orleans gevestigde gezondheidsdienst Ochsner Health. Het Ochsner Accountable Care Plan (ACP) is vanaf januari beschikbaar voor werknemers van Walmart en Sam's Club bij zo'n 41 vestigingen in de omgeving van New Orleans, North Shore en Baton Rouge in Louisiana. Met de zorgverzekering van Ochsner kunnen de werknemers terecht bij meer dan 200 huisartsen en 1.300 specialisten, die in deze regio's zijn aangesloten bij Ochsner.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Sprouts heeft omzetgroei in derde kwartaal
Sprouts zag in zijn derde kwartaal de omzet met dubbele cijfers toenemen. Ook werd door de supermarktketen de verwachtingen van analisten van Wall Street overtroffen. In de periode van 13 weken tot 30 september had Sprouts een omzettoename van 10,2%. De omzet steeg in vergelijking met de US$1,21 miljard van vorig jaar naar $1,33 miljard nu (van €1,06 miljard tot €1,17 miljard). Volgens de biologische supermarktketen kwam de omzettoename door de sterke prestaties van nieuwe winkels en de 1,5% toename in vergelijkende winkelomzet. De vergelijkende winkelomzet van vestigingen die twee jaar oud zijn steeg met 6,1%. De bruto winst steeg in het derde kwartaal met 10% tot $382 miljoen (€334,7 miljoen). Het winstmarge steeg hierdoor jaar op jaar met vijf punten tot 28,8%. Volgens Sprouts kwam de hogere winst voornamelijk door de marges in het hogere marktsegment, al werd het winstmarge ten dele ook tegengehouden door de hogere huurkosten.
Bron: supermarketnews.com

Publicatiedatum: